Reflections on Blaxploitation: Actors and Directors Speak (2009)

 
En bok med en samling intervjuer med några av blaxploitationgenrens största namn.
 
Jag hade tänkt göra ett nytt inlägg i kategorin Läser Just Nu här på bloggen med en bild på mitt sprillans nya exemplar och tillskott i min samling blaxploitation-litteratur. Jag hann dock aldrig göra det eftersom jag läste klart boken inom loppet av 24 timmar under två sittningar. Nu är det här kanske inte en särskilt lång bok, men jag har normalt sett väldigt svårt att sitta längre stunder och läsa, här var dock problemet snarare att få mig själv att lägga ner boken.
 
 
Bortsett från ett förord på några sidor är det alltså intervjuer som det mesta av boken ägnar sig åt, de sista sidorna består av ett index med samtliga filmer i genren listade i alfabetisk ordning med grundläggande fakta om produktionerna samt en notering i de fall det finns ett släpp på VHS och/eller DVD.
 
Det är en väldigt imponerande lista på folk dom intervjuat för den här boken, full av både folk bakom och framför kameran. Här är ett axplock:

Bakom: Melvin Van Peebles, Larry Cohen, Oscar Williams, Larry Spangler, Ralph Bakshi, Jamaa Fanaka, Jack Hill.
Framför: Jim Brown, Gloria Hendry, Jim Kelly, Sid Haig, Ron O'Neal, Rudy Ray Moore, Fred "The Hammer" Williamson.
 

Som sagt, det var bara ett axplock av alla vi får höra från i boken. Just intervjuer med folk framför kameran var det enda jag tyckte saknades i Josiah Howards utmärkta bok om genren; Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide, så det här är ett utmärkt komplement till den boken.
 
Man har lyckats riktigt väl med intervjuerna, frågorna är bra och svaren välgenomtänkta. Rasismen i Hollywood - då som nu, är ett löpande tema och man får veta vad alla de intervjuade har för tankar kring själva termen blaxploitation. Det finns också gott om ovärderliga anekdoter från inspelningarna som flera gånger fick mig att skratta högt. Jag blev lite ledsen varje gång en intervju tog slut, men blev glad på nytt när jag vände på sidan eftersom jag då fick syn på ett nytt stornamn som säkert hade en hel del intressant att dela med sig av, vilket alltid var fallet. Många av personerna man får höra från har tyvärr gått bort sedan bokens publicering, vilket gör mig extra glad att den existerar eftersom deras berättelser förtjänar att vara förevigade i bokform.
 
 
Jag avstår från att sätta ett betyg på boken eftersom det är en samling intervjuer och inte en avhandling om ämnet, men det är en bok jag inte kan rekommendera nog för dom som är fans av blaxploitation och vill veta mer om genren från dom som gjorde den till allt vi älskar med den.
Blaxploitation - Blaxploitation Cinema: The Essential Reference Guide - Fred "The Hammer" Williamson - Gloria Hendry - Jack Hill - Jamaa Fanaka - Jim Brown - Jim Kelly - Josiah Howard - Larry Cohen - Larry Spangler - Melvin Van Peebles - Oscar Williams - Ralph Bakshi - Reflections on Blaxploitation: Actors and Directors Speak - Ron O'Neal - Rudy Ray Moore - Sid Haig