Ribba to the rescue!

 
Att ha en ram som perfekt passar till svenska bioaffischer var länge en avlägsen dröm för mig. I flera år var jag ute efter en där måttet 70x100 på beskrivningen inte var en lögn. Jag gick på flera nitar där måtten inte alls stämde och man hade behövt klippa affischen om man ville att den skulle passa. Inte fan klipper jag sönder ett bio original! Visst kan man få dom inramade professionellt, och det har jag gjort ett par gånger, men det kostar mellan 1000-1500 kr och nu har jag varit ute efter en ram man kan byta ut affischer på med jämna mellanrum. IKEA hade visst haft en ram som passade in i mina önskemål, men dom såldes inte längre, typiskt nog.
 
När jag flyttade förra året blev det aktuellt med två ramar. I filmrummet får dom inte plats eftersom varenda vägg är avsedda för hyllor och annat smått, men precis utanför finns en vägg där två ramar får plats bredvid varandra. Tanken är att ge det lite av en lobby look, eller enbart ett tecken på vad som komma skall innan man går in i rummet.
 
Plötsligt, efter att jag gått med i en grym Facebookgrupp för samlare av svenska bioaffischer, fick jag veta att IKEA besvarat mina böner och börjat sälja deras ramar igen, som bär namnet Ribba. Med det bekräftat var det bara att köpa dom första två affischerna som skulle få äran att pryda min vägg. Jag visste sedan långt tillbaka vilken den ena skulle bli, det var valet av den andra som fick mig att känna mig som ett barn i en godisaffär. Till slut gjorde jag ett val som jag blev väldigt nöjd med och nu är båda uppe på väggen för allas beskådning.
 
Valen föll på:
 
 
 
Action Jackson är den mest underhållande film som någonsin gjorts, så det var ett självklart val, medan The Last Dragon är en ny favorit som jag kände att jag ville uppmärksamma. Vanity är med i båda filmerna, men är inte temat. Det är bara ett trevligt sammanträffande att hon varit med i två av dom mest underhållande filmerna som någonsin gjorts.
 
Tanken är att byta ut affischerna runt var 4-6:e månad, så nu kan jag äntligen börja köpa och samla bioaffischer på allvar. Det är väldigt många jag vill ha upp på väggen, listan jag börjat jobba på har redan 30 stycken titlar... Nästa gång ni får se ett par nya affischer i ramarna kommer inom ett halvår, så håll till godo.
 
Action Jackson - Affisch - Bioaffisch - Facebookgrupp - IKEA - Ribba - The Last Dragon - Vanity
Sofia

Det hade inte funkat med större ramar och så ett passepartout med rätt mått? Nå, sofisterier i det här fallet eftersom IKEA ställde upp :) Var köper du dina bioaffisher, second hand eller ngnstans på nätet?

Svar: Nej, nej, nej, det måste passa perfekt i sin storlek :) Låter dessutom krångligt med passepartout till som ska passa postern perfekt. Affischerna köper jag både i Facebookgruppen jag länkade till och http://www.nordicposters.se/, även http://www.nostalgipalatset.com/se/ har ett bra utbud.
Är det någon affisch du tänkt hänga upp där hemma?
Pappa Älskar Film

Sofia

Nej, vi har väggarna redan smockfulla, men jag hade en kompis som undrade lite var man kunde hitta riktiga filmaffisher (och inte replikor antag jag då)