Temavecka: Vanity!

 
Namn: Vanity/Denise Matthews
Nationalitet: Kanadensisk
Yrke: Skådespelerska/sångerska/sexsymbol
Efterlyst för: Att ha stulit mitt hjärta
 
Nästan tre månader efter bloggens första temavecka är det dags för bloggens andra, denna gång med fokus på sångerskan, skådespelerskan och 80-talsikonen Vanity!
 
Varför Vanity?

Något hände inom mig när jag såg henne för första gången i Action Jackson för 11 år sedan nu. Jag ville veta mer om denna gudomliga kvinna. Vem är hon? Varför har jag inte sett henne i någon nyare produktion, eller överhuvudtaget? Är hon en profesionell sångerska på riktigt när hon inte spelar en sådan i ostiga 80-tals actionmästerverk? Är hon singel? Gillar hon bleka, svenska män med högt hårfäste som varit i ett förhållande sedan ett år tidigare?
 
Frågorna var många och svar fick jag på dom flesta. Sedan dess har jag haft ett utrymme för henne i mitt hjärta som bara växt med åren i takt med allt annat jag lyssnat på och sett henne i. Med den här temaveckan vill jag precis som med den förra sprida kunskap och medvetenhet om personen temat är ägnat åt. Jag har jobbat hårt på att skapa ett fullspäckat schema med lite allt möjligt. Så här kommer temaveckan se ut:
 
Måndag: Biografi/summering av Vanitys karriär, skriven av mig
Tisdag: Recension av Tanya's Island, Vanitys huvudrollsdebut och den första erotikfilmen som recenseras på bloggen!
Onsdag: Min intervju med Robert Reneau, manusförfattaren till mästerverket Action Jackson, som var den första film jag valde att recensera här på bloggen
Torsdag: Tävling! En av mina läsare får chansen att vinna Action Jackson på Blu-ray, som en av Sveriges bästa filmbutiker (både online och fysisk), Kvarn Video, sponsrat tävlingen med
Fredag: Recension av kultklassikern The Last Dragon
Lördag: Recension av Cannon Films-producerade 52 Pick-Up
Söndag: Temaveckan avslutas genom att vinnaren av tävlingen utses
 
Är ni lika upprymda över den kommande veckan som jag är?
 
52 Pick-Up - Action Jackson - Kvarnvideo - Robert Reneau - Tanya's Island - Temavecka - The Last Dragon - Vanity
Movies - Noir

Det här ser vi fram emot!

Vanity fick jag nog upp ögonen för, eller rättare sagt öronen, med hennes låt "Nasty Girl" i Snuten i Hollywood. Och visst är det svårt att inte lägga märke till henne i några filmer hon var med i.

Ska bli kul att följa temat!

Svar: Härligt att temat är av intresse! Ja det är nog Snuten i Hollywood som blev min introduktion också, dock utan att veta vem som sjöng låten i många år.
Pappa Älskar Film

Sofia

Jag ser fram emot att bli vederbörligt upplyst inom ett filmiskt terra icognita för min del :)

Svar: Haha, happy to oblige!
Pappa Älskar Film

Micke

Det var nog många killar som hade en crush på Vanity på 80-talet. Jag förknippar henne främst med The Last Dragon.

Svar: Ahhh, att ha varit tonåring på 80-talet, vilken grej!
Pappa Älskar Film