Temavecka: Weng Weng!

 
Namn: Weng Weng
Nationalitet: Filipinsk
Längd: 84 cm
Vikt: 20 kilo
Yrke: Skådespelare/stuntman/sexsymbol
 
Det var en sen, sen natt för snart en månad sedan. Jag var inne på Discshop och kollade runt lite inför en beställning som skulle göras, när jag helt plötsligt fick syn på en dokumentärfilm med ett omslag och titel som genast fångade mitt intresse. Ärligt talat, kan ni klandra mig?
 
 
Med den titeln och faktumet att den får en release i Sverige kunde jag genast klura ut vilka som stod bakom det hela - kultfilmälskarnas favoritbolag Studio S Entertainment. Jag vände till baksidan av DVD:n och kunde läsa följande:
 
Under tidigt 1980-tal var den största filmstjärnan i Filippinerna också den minsta. Faktiskt minst i hela världen. Hans namn var Weng Weng. 84 cm kort, 20 kg lätt.

I ett land som på denna tid gjorde otroliga 300 filmer per år drog han storpublik till 007-liknande B-raffel som For Your Height Only och blev ”Mini-Bond” med hela filippinska folket – och många andra därtill.

30 år senare beger den australiske kultfilmsexperten Andrew Leavold sig av till Filippinerna för att undersöka vem denne mytomspunne kultskådis egentligen var. I sju år gräver han sig allt längre ner i en fascinerande livshistoria som för honom i famnen på den fruktade diktatorn Marcos änka…
 
Det var kärlek vid första ögonkastet, något jag aldrig trott på tidigare. Vem var denna lilla man, egentligen, som lyckats undkomma mig trots att B-film i alla dess former alltid varit så populärt hos mig? Jag såg sedan trailern till filmen vars riktiga titel är The Search for Weng Weng, en trailer ni bara måste se! NU! Jag var fast. Hooked. Det är liksom något oförklarligt tilltalande med en man som är lika lång som min ett år och nio månader gamla son men ändå sparkar röv som Bruce Lee, gör coola stunts som Jackie Chan och går hem hos brudarna som Kevin Costner på 90-talet. Jag köpte filmen och har inte tittat bakåt sedan dess.
 
Nu vill jag dela med mig av kärleken och slå ett slag för kultur när den är som bäst genom att sprida medvetenheten om denna kulturskatt i Sverige. Jag har därför valt att göra en temavecka, denna bloggs första, med Weng Weng i centrum som drar igång imorgon. Upplägget ser ut på följande vis:
 
Måndag: Recension av Weng Wengs mest kända film, bondparodin For Y'ur Height Only
Tisdag: En intervju jag personligen ordnat med Andrew Leavold, regissören till The Search for Weng Weng 
Onsdag: Tävling där två av mina läsare har chansen att vinna ett ex vardera av Dom Kallar Mig Minibond/The Search for Weng Weng, som Studio S varit snälla nog att sponsra tävlingen med
Torsdag: Recension av The Search for Weng Weng
Söndag: Vinnarna i tävlingen presenteras med hjälp av min egna lilla Weng Weng (sonen, alltså) och temaveckan avslutas med några sista ord
 
Så. är ni redo för den mest oväntade, ovanliga och otroliga temaveckan i svensk filmbloggandes historia?
 
Nu kör vi!
 
Andrew Leavold - Bruce Lee - Dom Kallar MIg Minibond - For Y'ur Height Only - For Your Height Only - Jackie Chan - Kevin Costner - Studio S - Studio S Entertainment - The Search for Weng Weng - Tävling - Weng Weng
Micke

Jag har också köpt den!

Svar: Såg det på Facebook och att du även sett samt gillat den. Har du sett For Y'ur Height Only än, som man får med som bonusfilm på Studio S utgåva?
Pappa Älskar Film

Sofia

Vilken grej! Man kan alltid räkna med upplysning på din blogg -- ska bli en spännande vecka.

Svar: Tack, kul att du känner så, då det är lite av målet med bloggen. Hoppas du kommer gilla temaveckan och lycka till om du tänkt vara med och tävla!
Pappa Älskar Film

Micke

Jag har bara sett dokumentären, men jag ska se filmen också.