Konstverk

 
För några veckor sedan skrev jag om det första jag köpte när det blev klart att jag skulle få mitt egna filmrum. Det tog självklart inte slut där, filmrummet skulle utsmyckas ytterligare med diverse filmrelaterat. Jag bestämde mig ganska tidigt för att jag ville ha min favoritregissör representerad med något snyggt på väggen. Det fick inte se ut hur som helst, jag ville inte gå in på eBay, Amazon eller något annat ställe, köpa ett foto och sedan bara rama in det. En canvastavla med ett målat porträtt, inte tryckt, skulle det vara.
 
Jag började jakten på eBay och hittade nästan direkt precis vad jag var ute efter. Snygg, enkel, stilren.
 
 
Antalet tavlor jag köpt under min livstid kan jag nog räkna på en hand, men det här är den jag helt klart var nöjdast med. Jag besökte ju van Gogh museumet i Amsterdam tidigare i år och absolut inget jag såg där kommer i närheten av detta mästerverk.
 
För ett par månader sedan gjorde jag om lite i filmrummet och målningen fick en ny plats. Den nya platsen gjorde det möjligt för mig att utöka min konstsamling då en ny tavla behövde sättas upp ungefär en meter bredvid Hitchcock (det som står mellan båda är en av mina Billy bokhyllor). Att välja en favoritskådis att dela väggen med Alfred Hitchcock kändes inte rätt, det följde inte samma tema. Jag valde därför att leta efter en canvastavla på favoritregissör nummer två, John Carpenter, bland de andra målningar personen som målade Hitchcock hade till salu. Tyvärr fanns det ingen, så jag kontaktade konstnären och frågade om han kunde tänka sig ta sig an att måla honom och fick snabbt svaret att han var det, så jag skickade tre olika bilder till honom som inspiration. Bara några veckor senare återkom han med hans version av alla tre och sa att jag fick välja vilken jag ville ha. Det var svårt som satan att välja och jag velade fram och tillbaka länge, men jag bestämde mig till slut för den här:
 
 
Jag har inte ångrat mig för en sekund. Än en gång - släng dig i väggen, Vincent! Jag älskar att målningarna matchar varandra med svart bakgrund och att han sedan använder vitt med lite grått till själva objekten. Som grädde på moset är tapeten på väggen dom hänger på dessutom vit. Kunde inte blivi mer perfekt!
 
Tavlan av Hitchcock valde jag att hänga under en annan favoritpjäs i filmrummet. Det kändes rätt på något sätt.
 
Alfred Hitchcock - Filmrum - Hitchcock - John Carpenter - Van Gogh
Sofia

Snygga bägge två, men jag föredrar nog Alfred.

Det finns annars företag som printar på canvas, tex
http://www.konstexpo.se/
http://www.crimson.se/

Svar: Alfred kan mycket väl vara snäppet vassare!
Angående printar på canvas känner jag till dom sedan tidigare, men som jag skrev i inlägget ville jag ha en riktig målning när det gällde just dom här två :)
Pappa Älskar Film

Robin McFilmFett

Asså, det är ju klass på hög nivå. Men håller med Sofia om att Alfreds ser bäst ut. Simpel och snygg, men att ha Mr Carpenter är ju en bedrift i sig.

Sofia

Aha, jag trodde att det var själva canvasunderlaget som var grejen.