Follow That Bird!

 
Den hade länge kallats för filmhistoriens mest åtråvärda prop. När riddarfalken som användes i filmen The Maltese Falcon såldes för tre år sedan fick köparen punga upp med över fyra miljoner dollar. Det blev således den näst dyraste film-propen någonsin, efter den Aston Martin Sean Connery körde som James Bond i filmen Goldfinger
 
Min första kontakt med filmen var för ett par år sedan när min vän hade en Humphrey Bogart-kväll. Filmerna vi såg var Casablanca, The African Queen och The Maltese Falcon. Den sistnämnda tilltalade mig så mycket att jag fortfarande rankar den högst bland de filmer jag sett i genren film noir. Själva riddarfalken i filmen fascinerade mig, den var stilig och skulle samtidigt vara en cool sak att ha i hemmet. När jag kom hem kollade jag därför genast eBay för att se om någon sålde replikas. Eftersom precis allt finns på eBay fann jag ganska fort det jag sökte hos ett företag som sålde en exakt replika. Att deras är så välgjord grundar sig i att dom använder sig av exakt samma metoder man gjorde för att skapa originalet till filmen för 75 år sedan. När en Special Edition DVD producerades åt filmen för 10 år sedan valdes dessutom just detta företags skapelse att pryda bakgrunden under en dokumentär där filmen diskuterades.
 
Tyvärr hade jag inte riktigt plats för en sådan pjäs i hemmet vid det tillfället, åtminstone inte så att den kunde ha en central och viktig plats i samlingen som jag tycker att en sådan replika förtjänar. Jag tänkte för mig själv: "En vacker dag när jag har mitt egna filmrum, då är det här det första jag köper." Det var mer än en tanke, jag gjorde det till ett löfte. Det kändes dock som en fjärran dröm, något som låg långt, långt fram i tiden.
 
 
Året därpå under hösten 2015 fick jag, min fru och lilla son beskedet vi väntat länge på - vi hade fått en drömlägenhet och det var äntligen dags för oss att flytta! Lägenheten vi bodde i då var fullt med mina grejer, både i vardagsrummet och sovrummet. Det gick ju an när vi bara var två, men med tillkomsten av vår son var det inte längre möjligt eller önskvärt. Vi valde att leta efter en lite större lägenhet direkt eftersom vi inte tänkt sluta producera barn, att då mellanlanda i en lägenhet vi ändå skulle behöva flytta ifrån inom något eller några år kändes helt meningslöst. Drömlägenheten gav oss bland annat ett kök som måste vara fyra gånger större än vårat förra kök, två toaletter, ett sovrum med en efterlängtad balkong, ett rum till våran son och, mest relevant för det här blogginlägget - ett alldeles eget filmrum till pappa!
 
Det där jag hade lovat mig själv året tidigare hade jag inte glömt och så fort papprena var påskrivna blev riddarfalken mycket riktigt det första jag köpte till mitt framtida filmrum. I skrivande stund sitter den högst upp på en av mina hyllor, där den nu vakar över rummet.
 
 
Jag tycker att den ger rummet lite stil och en något unik touch. Alien och Predator-huvuden har blivit mer en regel än ett undantag när man ser bilder på hur andra har det i sina filmrum, men hur många har en riddarfalk sittandes på en hylla? Den här står ut bland alla replikor och samlarutgåvor (även jag är skyldig till att äga ett Alien-huvud) jag har i rummet. För mig representerar den att drömmar, hur stora eller små dom än må vara, är till för att uppfyllas.
 
Som grädde på moset såg jag även till att det första filmköpet efter flytten följde samma tema.
 
Alien - Aston Martin - Casablanca - Humphrey Bogart - James Bond - Predator - Prop - Replika - Riddarfalk - Riddarfalken - Sean Connery - The African Queen - The Maltese Falcon
Sofia

Du är verkligen hängiven din film, rolig läsning! :D

Har du sett Adam Savage från Mythbusters när han bygger en egen falk?

Svar: Haha, jajjemen! :)
Adam Savages falk hade jag inte alls hört talas om, men ser nu att det finns massa Youtube-klipp om det, tack för tipset!
Pappa Älskar Film