10 filmer jag hoppas släpps på Blu-ray 2018

 
2017 var som sagt ett bra år för Blu-ray formatet med många fina släpp. Nu är det ett nytt år, så här kommer min lista över de 10 filmer jag allra helst vill ska göra debut på Blu-ray år 2018.
 
1. Roman Holiday
 
 
Audrey Hepburns bästa rollprestation, karaktär och film är märkbart utan en utgåva på Blu-ray. Lägg därtill att Gregory fucking Peck är hennes leading man i en av sina mest ovanliga och uppmärksammade roller och det förbryllar ännu mer. I år, 2018, firar filmen sitt 65-års jubiléum. Visst måste det bara komma en fin utgåva av filmen på Blu-ray då?
 
2. The Hitcher
 
 
Att den extremt överskattade Blade Runner finns i 578 separata utgåvor medan den mycket bättre filmen (och rollprestationen av Rutger Hauer) The Hitcher inte är släppt alls framkallar nästan lite tårar. Det ryktades att Arrow skulle släppa den efter en liten teaser poster med deras logga på, men det var för en av deras kommande böcker som avhandlar filmen.
 
3. Critters 1-4
 
 
OK, här fuskar jag visserligen lite eftersom det är fyra filmer på en och samma plats, men när filmerna äntligen släpps känner jag på mig att dom gör det antingen i en stor box med alla fyra, alternativt i två volymer med två filmer i vardera. Dessutom är det min lista, så jag gör vad jag vill! Båda Gremlins finns på Blu-ray, även de två första Ghoulies, till och med Hobgoblins fick sig en Blu-ray av Vinegar Syndrome för lite drygt ett år sedan! Critters är märkbart frånvarande trots att det är en populär filmserie bland skräckälskare.
 
4. Secret of the Incas
 
 
Filmen Steven Spielberg lånade mycket ifrån (utan att någonsin ge credit till någon som haft med filmen att göra) när han gjorde Raiders of the Lost Ark, har inte ens fått en officiell release på DVD! Är det inte dags för ett värdigt släpp på både DVD och Blu-ray?
 
5. Nothing But Trouble
 
 
En komedi med Chevy Chase, Dan Aykroyd, John Candy och Demi Moore. Den blev en superflopp när den kom (första spiken i Chevys karriärs kista) men har sedan dess blivit lite av en kultfilm. Med den trion komiker är det väl inget snack om saken, visst fan förtjänar den en uppgradering?
 
6. Boss Nigger
 
 
Penitentiary, Welcome Home Brother Charles, Emma MaeSweet Sweetbacks Baadasssss Song och Coonskin är planerade att släppas på formatet 2018, så blaxploitationgenren har fått en riktigt bra start på året och jag håller tummarna för att även Boss Nigger, en av de mest underhållande filmerna i genren, gör sin entré samma år, med originaltiteln på.
 
7. Super Fly
 
 
När vi ändå snackar blaxploitation är Super Fly förmodligen den titel som lyser mest med sin frånvaro på formatet. Det är alldeles för lite färgglada pimps i HD, måtte den komma 2018!
 
8. The Killer Must Kill Again
 
 
Mondo Macabros DVD är sedan länge utgången och väldigt dyr om man vill ha sig ett ex, så Luigi Cozzis mycket underskattade, Hitchcock-iga giallo är i stort behov av en Blu-ray. 
 
9. Forced Vengeance
 
 
Den enda filmen i Chuck Norris filmografi från 80-talet som ännu inte finns på Blu-ray. Utöver att vilja fylla luckan i min Chuck Norris-samling är det ju även en väldigt viktig film sett till filmhistoria, då det var sista filmen han gjorde innan han bytte ut sin episka mustasch till ett ännu mer episkt skägg, som gjorde sin debut året senare i Lone Wolf McQuade.
 
10. The Munchies
 
 
Glufz hette den roligt nog i Sverige och var en av de allra första filmer vi köpte när jag var liten, då på hyrfilm med en prislapp på 399 kr, om jag inte minns fel. Sanslöst. Nu har jag inte sett den på kanske 15+ år, så vet inte hur bra den är idag jämfört med hur mycket jag älskade den som liten och ung. Men då jag är svag för creature features som denna och tidigare nämnda Gremlins, Ghoulies och Critters är den ett måste i samlingen och jag hoppas på ett släpp snarast.
 
Det var mina mest önskade filmer för det här året. Vilka filmer vill ni helst ska släppas på Blu-ray i år?
Arrow - Audrey Hepburn - Blade Runner - Boss Nigger - Chevy Chase - Chuck Norris - Coonskin - Critters - Dan Aykroyd - Demi Moore - Emma Mae - Forced Vengeance - Ghoulies - Giallo - Glufz - Gregory Peck - Gremlins - Hobgoblins - John Candy - Lone Wolf McQuade - Luigi Cozzi - Nothing But Trouble - Penitentiary - Raiders of the Lost Ark - Roman Holiday - Rutger Hauer - Secret of the Incas - Steven Spielberg - Super Fly - Sweet Sweetback's Baadasssss Song - The Hitcher - The Killer Must Kill Again - The Munchies - Vinegar Syndrome - Welcome Home Brother Charles
Sofia

Skriver utan problem under på fantastiska Roman Holiday (oerhört märkligt att det inte redan finns på BR) och giallon skulle förstås passa bra in i Halloween-temat.

Svar: Har du redan bestämt dig för giallo det här året?
Pappa Älskar Film

Anonym

Tale och Blood in Blood out bl.a.

Svar: Blood in, Blood Out skulle jag jättegärna vilja ha på Blu-ray!
Pappa Älskar Film