Temavecka: Sam Firstenberg!

 
Namn: Sam "Shmulik" Firstenberg
Nationalitet: Polsk, uppväxt i Israel
Yrke: Regissör
Efterlyst för: Att ha stulit många timmar av mitt liv med sina rövsparkande filmer
 
Jag fick in många bidrag till tävlingen från förra veckan där ni fick gissa vem temaveckan skulle handla om. Det gissades friskt och allt från Jean-Claude Van Damme till Rob Schneider föreslogs. Den enda som gissade rätt och därmed vann är Björn Eklöf. Så stort grattis till Björn, som får välja valfri film Sam Firstenberg recenserat på valfritt format!
 
Med det ur vägen är det hög tid att presentera bloggens nya temavecka, som denna gång alltså lägger fokus på kultfilmsregissören och Cannon Films säkraste kort - Sam Firstenberg! Om man gillar galna actionfilmer från 80-talet är det inte otänktbart att man har ett altare hemma tillägnad denna herre. Om underhållning var botemedlet mot cancer hade han räddat fler liv än någon annan regissör genom sina filmer och det hade funnits en staty av honom i varje huvudstad runtom i världen. Överdriver jag? Retorisk fråga, klart jag inte gör! Ta bara en titt på några av hans mästerverk:
 
Revenge of the Ninja
Ninja III: The Domination
Breakin' 2: Electric Boogaloo
American Ninja 1 & 2
Riverbend
American Samurai
Cyborg Cop
 
Att ha en temavecka centrerad kring Firstenberg var en no-brainer. Jag lever för den sortens filmer han verkade vara född att göra och jag visste sedan tidigare att han dessutom var väldigt tillmötesgående mot fans. Därför blev det en intervju av sällan skådat mått och det tillkommer även annat man kommit att vänta sig av mina temaveckor. Veckan kommer se ut på följande vis:
 
Måndag: Recension av Revenge of the Ninja, den ultimate ninjafilmen med Shô Kosugi i huvudrollen
Tisdag: Recension av Breakin' 2: Electric Boogaloo, den galnaste dansfilmen någonsin
Onsdag: Tävling! Studio S sponsrar återigen bloggen med fina priser. Denna gång får tre lyckliga vinnare ett exemplar av båda dokumentärerna om Cannon Films: Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films och Kungarna av Hollywood/The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films. Tre vinnare får alltså båda filmerna!
Torsdag: Min episka intervju med Sam Firstenberg, där han besvarat hela 69 (!) frågor från denna fanboy som täcker hela hans karriär
Fredag: Recension av American Ninja, Firstenbergs mest populära film som gjorde Michael Dudikoff till en världsstjärna
Lördag: Recension av Avenging Force, uppföljaren till Chuck Norris Invasion U.S.A., utan Chuck Norris!
Söndag: Vinnarna i tävlingen utses och temaveckan säger adjö för den här gången
 
Så det är bara att spänna fast säkerhetsbältena, för med start imorgon blir det åka av! Välkomna tillbaka då, för visst ska ni följa temaveckan? Annars...
 
American Ninja - American Ninja 2 - American Samurai - Avenging Force - Breakin' 2: Electric Boogaloo - Cannon Films - Chuck Norris - Cyborg Cop - Electric Boogaloo: The Wold, Untold Story of Cannon Films - Invasion U.S.A. - Israel - Jean-Claude Van Damme - Kungarna av Hollywood - Michael Dudikoff - Ninja III: The Domination - Revenge of the Ninja - Riverbend - Rob Schneider - Sam "Shmulik" Firstenberg - Sam Firstenberg - Shô Kosugi - Studio S - The Go-Go Boys: The Inside Story of Cannon Films
Sofia

Jag antar att du hittat podcasten 85-95 som Fiffi tipsat om? De har en intervju med Firstenberg i sitt avsnitt om American Ninja. Måste erkänna att det var första gången jag blev bekant med mannen ifråga.

Svar: Vet inte om det var Fiffi som jag fick tipset från, men såg avsnittet om Blind Fury för några månader sedan. Är deras avhandling av American Ninja bra?
Pappa Älskar Film

Sofia

Lite svårt att bedöma, eftersom jag inte sett filmen. Men nu vill jag ju det! :D Det var särskilt kul att höra klippen från intervjuen med Firstenberg, det verkar vara en man med distans