Sci-fi mässan i Stockholm 2016

 
Jag hade bara hunnit sova en halvtimme innan det var dags för att göra mig i ordning för resan till Stockholm igår. Om det var för att jag sovit halva dagen tidigare eller för att jag var så uppspelt på tanken över alla köp jag skulle göra vet jag inte, men när jag kom hem igår runt sju på kvällen var jag jävligt trött - och jävligt nöjd.
 
Det tog bara en halvtimma för mig att konstatera att mässan var bättre än Comic Con förra året, som inte hade ett enda filmstånd bortsett från ett som enbart sålde anime. Först av allt besökte jag Videodrome. Jag hade bett Nisse försöka få hem Petey Wheatstraw och Disco Godfather åt mig i tid till mässan, vilket han hade fixat:
 
 
Därmed har jag samtliga av Rudy Ray Moores blaxploitationrullar i samlingen!
 
Sugen på att komplettera ytterligare begav jag mig till Studio S och deras försäljning av film. Där köpte jag de resterande två Teenage Mutant Ninja Turtles, den första fick jag som bekant på Fars dag.
 
 
Jag passade också på att köpa den ena av två dokumentärer som gjorts om favoritbolaget Cannon Films - The Go-Go Boys:
 
 
Jag hittade även en Pop! figur som kommer väl till hands nu när jag ska börja fylla min andra av fyra hyllor. Det blev Pinhead från Hellraiser:
 
 
Eftersom jag inte hade gått igenom allt jag ville på Videodrome gick jag dit igen och hittade den bästa filmen som någonsin gjorts, förmodligen - Ghost Warrior. Jag har inte sett den än, men storyn säger allt jag behöver veta för att göra en sådan gissning: En samuraj fryses ner och vaknar 300 år senare i Los Angeles på 80-talet. Ni vet att jag har rätt.
 
 
Jag ska recensera skiten ur den filmen en vacker dag. Till sist hittade jag det mest obskyra, oväntande och välkomna objektet jag någonsin sett på en mässa förut. Allvarligt talat. Bland en stor mängd böcker om till exempel Fredagen den 13:e, RoboCop, Alien, diverse skräckfilm och annan kultfilm fann jag denna:
 
 
What the fuck? Seriöst? Chevy Chase är en av mina absoluta favoritkomiker, jag avgudar den karln och just den här boken har jag ju tänkt köpa ett tag men inte hittat ett ex i tillräckligt bra skick med acceptabel portokostnad tack vare eBays Global Shipping Program påhitt. Så hittar jag ett sprillans nytt exemplar på en sci-fi mässa för en hundring. Underbart!
 
Jag tänkte göra Jojjenito lite stolt över mig genom att äntligen ge animefilm en riktig chans, då jag inte sett en sedan jag gick i 8:e klass och inte alls gillade det som hypats upp till skyarna för mig (Ninja Scroll). Jag stod säkert en halvtimma vid ståndet som sålde animefilm och böcker, sugen på Min Granne Totoro, Eldflugornas Grav och Spirited Away för att nämna några som ska vara riktigt bra. Jag kunde dock inte rättfärdiga ett köp till deras fantasipriser på 299 spänn per film. Jag kan få två stycken levererade väldigt snabbt från Amazon UK för det priset. Det fanns även lite annat japanskt dom sålde, men även där var priset mest ett skämt. 499 spänn för en Arrow Blu-ray som inte ens utgått? Njae, tar den hellre för 7.99 på deras nästa rea eller 14.99 nu om jag inte vill vänta.
 
Trots att jag kom hem utan en animefilm i bagaget är jag ändå väldigt nöjd med mässan och vad den hade att erbjuda mig som filmnörd. Jag lämnar er med en bild på bilen från Kung Fury!
 
Alien - Anime - Chevy Chase - Disco Godfather - Eldflugornas Grav - Fredagen den 13:e - Ghostwarrior - Hellraiser - Kung Fury - Min Granne Totoro - Petey Wheatstraw - Pinhead - Pop! - RoboCop - Rudy Ray Moore - Sci-fi mässa - Spirited Away - Studio S - Teenage Mutant Ninja Turtles - The Go-Go Boys - Videodrome