Shazam! (2019)

 
Genre: Comic book/Actionkomedi
Regi: David F. Sandberg
Manus: Henry Gayden
Producent: Peter Safran
Land: USA
 
DC har inte haft det lätt de senaste 10 åren. Suicide Squad sög, man valde att göra Ben Affleck till Batman och Justice League blev inte den succén man hoppades på. Sen kom Shazam!, en film alla verkar tycka om, även om man inte är så förtjust i serietidningsfilmer. Något för mig, med andra ord.
 
 
Jag var smått hypad över den här filmen. Alla jag känner som sett den gillar den och jag tyckte trailern var festlig. Men det skulle visa sig att det inte var något för mig, trots allt. Det är lite synd att inte ens lättsamma serietidningsfilmer kan undkomma en speltid på över två timmar, den här var två timmar och elva minuter lång, vilket kändes alldeles för mycket. 
 
Jag har inget emot att man spenderar lite tid åt att berätta originstoryn till en serietidningskaraktär, men den här drog ut allt för länge på det hela utan att underhålla mycket under tiden. När han väl blir Shazam är inte ens den karaktären mycket att hurra för. Det var få gånger jag kom på mig själv att dra på smilbanden under hela filmen, trailern var nog roligare.
 
 
Jag tycker man misslyckats med balansen av humor och allvar. Den känns stundtals för allvarlig och i andra stunder för tramsig. Värst av allt är att slutet är precis som till varenda jävla superhjältefilm, en slutstrid som är så lång, utdragen och full av CGI-effekter att jag snabbt vill att det ska vara över. Jag vet inte hur dom tänkte när dom gav Shazam typ fem Rocky-moment (nu reser jag på mig och den HÄR gången ska du minsann få spö!) i en och samma jävla fajt.
 
Nej, jag förväntade mig betydligt mer än att bli milt underhållen och ge ifrån mig ett par-tre skratt. Ungjäveln som förvandlas till Shazam fick för mycket tid framför kameran. Det är synd, för Zachary Levi som spelar huvudrollen är karismatisk och kan vara rolig. Den planerade cameon av Henry Cavill som Superman hade varit roligt att se, men icke.
 
 
Betyg:
 
 
Shazam! finns nu att köpa på DVD, Blu-ray och 4K hos bland annat DiscshopCDON och Ginza.
Batman - Ben Affleck - DC - David F. Sandberg - Henry Cavill - Henry Gayden - Justice League - Peter Safran - Shazam - Shazam! - Superman - Zachary Levi