Fars dag-special: Commando (1985)

 
Genre: Action
Regi: Mark L. Lester
Manus: Steven E. de Souza
Producent: Joel Silver
Land: USA
 
Pensionerade Special Forces-soldaten John Matrix dotter blir kidnappad av hitte-på landet Val Verdes före detta diktator, Arius. Han håller henne fången tills dess att Matrix dödat landets nya president, något han kan fett glömma då Matrix hoppar av planet som skulle ta honom till Val Verde. Han har nu 11 timmar på sig att rädda sin dotter.
 
Det finns två sorters människor här i världen gällande filmen Commando - dom som fattar och dom som inte fattar. Fattar du?
 
 
Jag minns när jag fick internet hemma för första gången någonstans mot slutet av 90-talet, då Arnold Schwarzenegger var bland det första jag tänkte på när jag vaknade och bland det sista jag tänkte på innan jag somnade. Det jag då oftast sökte efter på WebCrawler eller AltaVista var Arnold och jag minns mycket väl en svensk hemsida gjord av två killar om just Commando. Upplägget var ganska simpelt, dom började med att sarkastiskt skriva hur mycket dom gillade filmen, att dom såg på den hela tiden, för att avsluta något i stil med "eller inte", och listade sedan 100 saker som är fel med den för att påvisa vilken dålig film det är.
 
Den där trästocken på bilden ovan som Matrix går omkring och bär på i början av filmen var visst för tung för en människa att bära på det viset. Det där hoppet från flygplanet hade han aldrig överlevt om det var på riktigt. Att han aldrig blir allvarligt skottskadad medan han lyckas döda alla han siktar vapnet på och avfyrar kändes inte trovärdigt. Att han på slutet säger till Major General Franklin Kirby att det inte finns några överlevande på ön, "Just bodies", kunde han ju knappast vara säker på eftersom han inte kollat alla kroppar eller undersökt hela ön personligen. Dessa herrar... fattade inte.
 
 
Dom fattade inte att en skogspromenad med trästocken vilande över ena axeln, den mjuka landningen efter att ha droppat 100 meter i luften, hans förmåga att undvika hundratals kulor som kommer i hans riktning utan att ens försöka ta skydd, hans iskalla beräkning att varenda jävel på ön är död utan att ha kollat och övriga 96 anledningar dom listade är just det som gör det till en av tidernas bästa actionfilmer. Bara en fullkomlig idiot sätter på Commando och ödslar energi på att störa sig över hur overklig den är. Det är lika dumt som att röka braja och därefter göra matteläxan.
 
Commando är over the top så det bara smäller om det och helt fri från gråzoner, allting är antingen svart eller vitt. Matrix är den perfekta soldaten som aldrig misslyckas och inte har någon ånger medan ondingen är genomond med ett gäng henchmen vid sin sida och en alldeles egen armé vars ofrånkomliga öde är att dö en masse med hjälp av raketgevär, maskingevär, hagelgevär, pistoler, granater, knivar, stolsben, tyngdlagen och Arnolds bara nävar. Skottlossningar, biljakter, explosioner och slagsmål avlöser varann på löpande band och ackompanjeras av James Horners musik, som är ett av de absolut bästa scores som någonsin gjorts till en actionfilm.
 
 
Om det jag hittills skrivit får er tro att jag räknar filmen som en av dessa som blir bra för att den är så dålig, ett uttryck många gillar att använda om villkorslösa actionrökare, är ni helt ute och cyklar. Commando är en bra film, på riktigt, för att den har ett enda mål - att underhålla, och den tar uppdraget på största allvar samtidigt som den aldrig tar sig själv på för stort allvar i sin strävan att nå målet, vilket den gör med råge. Det är heller inget förbannat guilty pleasure, för det finns absolut ingenting att skämmas över att bli underhållen av modern av alla one-man army filmer. Fattar du nu?
 
Så, varför recenserar jag just denna film på Fars dag? För att jag numera inte bara hejar på, utan även kan relatera till Matrix efter att ha blivit pappa för snart fem år sedan. Jag hade också hoppat från ett plan, kidnappat en kvinna, slagit ner 25 poliser, åkt i 150 på en 80-väg, gjort inbrott i en butik, snott ett plan, slaktat 139 Val Verdianer och slängt ett stålrör i bröstet på en Village People-medlem för att rädda mina barn från en Kim Il-sung wannabe. Commando är den ultimata pappafilmen, för att om någon, någonstans, på något sätt skadar mina barn, kommer den jäveln få betala.
 
 
Betyg:
 
 
Glad Fars dag till alla er som kan relatera!
 
Altavista - Arnold Schwarzenegger - Commando - Fars dag - Guilty pleasure - Joel Silver - John Matrix - Kim Il-sung - Mark L. Lester - Over the Top - Steven E. de Souza - Village People - Webcrawler