Predators (2010)

 
Genre: Tiddubättrekanspenderapåannat
Regi: Nimród Antal
Manus: Alex Litvak, Michael Finch
Producent: Robert Rodriguez, John Davis, Elizabeth Avellán
Land: USA
 
Åtta professionella mördare vaknar upp på en främmande planet och inser att dom förts dit för att jagas av ett rovdjur.
 
Jag älskar Predator, men det gör väl alla som inte behöver ta på sig en hjälm så fort dom ska utanför dörren.
Jag tycker Predator 2 är en väldigt bra uppföljare, som dock inte kommer i närheten av originalets storhet.
Jag diggar Alien vs. Predator stenhårt, vilket säkerligen får många att tycka att jag borde ha hjälm på mig varje gång jag går utanför dörren.
Jag tycker Aliens vs. Predator: Requiem är en hemskt, hemskt dålig film.
 
Predators, då? Ja, vart ska man börja? Så många fel, så lite tid...
 
 
Så, rovdjuren kidnappar the cream of the crop av mördare på jorden som den här säsongen består av legosoldaten Royce, Chuchillo från en mexikansk drogkartell, spetsnaz-soldaten Nicolai, den israeliska försvarsmaktssnipern Isabelle, Mombasa från Sierra Leones RUF, Yakuza-medlemmen Hanzo, doktorn Edwin (som egentligen inte är en doktor, spoilar mer om det senare) och dödsdömda Stans. Ok, ett hyfsat väletablerat gäng om man bortser från Edwin (som sagt, mer om varför senare) och Stans, som endast har en liten hemmagjord kniv eller vad det nu ska vara. Vad ska han åstadkomma med sin lilla kniv jämfört med de andra som har maskingevär, snipers, pistoler och Gud vet vad? Varför är han där?
 
Vet ni hur jag visste att det var kört för det här gänget? När Adrien Brody visade sig vara alfahannen. Ja, hur tänkte man egentligen här och hur gick det till när en av Hollywoods rent fysiskt och utseendemässigt sett minst hotfulla skådespelare landade huvudrollen som den här filmens Dutch Schaefer? Han är inte övertygande för en sekund och är rent ut sagt usel. Visst, han har ökat några kilon muskler inför rollen, men ser fortfarande ut som en tönt och den tillgjorda rösten lurar ingen, den blir mest ett återkommande skämt i filmen. Om Christian Bales Batmanröst parade sig med Clint Eastwoods röst och dom fick en avkomma som växte upp och blev en pedofil skulle den låta som Brody i Predators.
 
 
Dialogen är skrattretande ("What happened to you? What made you so fucked up?") att man känner sig jävligt motiverad att sätta filmen på mute, men då hade man ju gått miste om Alan Silvestris... eller jag menar John Debneys musik till filmen. Ja, det är ett sorgligt jävla soundtrack vi får. Visst att man vill göra någon referens till originalmusiken här och där, men när det mesta av musiken är mer eller mindre rippat från Silvestris mästerverk blir jag bara förbannad. Hoppas han fick en fet jävla check och skriven ursäkt från Debney.
 
När vi ändå är inne på ämnet, fyyy fan vilken äckligt stor mängd fan service vi får serverat på ett silverfat. Jag har aldrig någonsin varit med om något liknande förut. Jag gillar när man får någon liten homage till originalet i en uppföljare, remake eller reboot, men här har man gått så jävla all-in att det liknar mer en fan film än något annat. Några exempel:

Nedräkningen till fallskärmen låter likadant som self-destruct pipandet i originalet
En stor bjässe slaktar delar av djungeln med en minigun
Repeterande ljuduppspelningar av rovdjuret
Ren jävla dialog återanvänds ("Over here, over here, turn around")
Flådda lik hänger upp och ner
Tystlåtna snubben i gänget får nog av springandet och vill göra upp öga mot öga, stål mot stål
Man nämner till och med det som hände Dutch & Co, Isabelle sitter på den infon av någon jävla anledning, trots att den borde vara så in i helvetes klassifierad
 
Skaparna hade lika gärna kunnat gå omkring och ge en handtralla/stoppa upp ett par fingrar i muttan på tittarna, det hade varit mindre slampigt än det dom i slutändan valde att göra i hopp om att få vårat godkännande.
 
 
Jag har inte ens kommit till det sämsta än. Ni vet dessa utomjordingar vi fått följa i fyra filmer innan denna kom? Dessa högteknologiska, ultimata jägare som jagat överallt på våran och många andra planeter i flera årtusenden? Dom är inte ens mästarrasen på deras hemplanet. Det finns visst superpredators, vars enda särskiljande drag är att dom är typ en halvmeter längre, som jagar just dessa inte-längre-så-ultimata jägare vi fått följa i tidigare filmer. WHAT?! Hur går det ens ihop, rent mytologiskt och vad fan ska det vara bra för? Medan vi blev jagade av dessa monster blev dom alltså jagade av större monster på sin hemplanet? THAT MAKES NO SENSE! Dumma Hollywood, större betyder inte bättre, det försäkrar min fru mig om i snitt en gång i månaden.
 
Sen har vi den här doktorn som jag tidigare nämnde inte är en doktor på riktigt. Han är en seriemördare, visar det sig. En lång och benig snubbe (Topher Grace från That 70's Show) som med all säkerhet övermanerat sina offer genom att antingen smyga sig på dom eller droga dom. Exakt vad gör han på planeten? Vilken fara är han för dessa mästarjägare? Det värsta är dock att han säger till en av karaktärerna att han inte vill lämna planeten, han trivs där. Så, en psykopat som går igång på att döda andra skulle trivas på en planet där han inte är den som dödar, utan är den som ständigt jagas och av kroppsformen att döma har ungefär lika stor chans att överleva ett dygn i djungeln som jag? Mm, ok. Man får så många käftsmällar av manusets uselhet att när filmen är slut mår man ungefär som Muhammad Ali efter åtta ronder mot George Foreman.
 
 
Finalen är hysteriskt rolig. Royce gyttjar såklart in sig, precis som Dutch gjorde, och skriker ("Come on, kill me, I'm here!) mot den sista predatorn, samtidigt som han håller i en eldfackla. Kan inte tänka mig något dummare att göra om ens mål är att vara osynlig. Han vinner såklart till slut genom att hugga huvudet av fanskapet, om det är med ett vasst objekt av stål eller sin näsa låter jag vara osagt. Ett ganska tråkigt slut då jag hellre hade sett Royce dö istället. En mer osympatisk skitstövel till karaktär får man leta länge efter. Nej, fy fan vilken dålig film. Det enda jag gillade i den är Hanzo, men då jag har lite av en fetish för svärdsvingande japaner på film räknas det inte riktigt.
 
Den sista smockan på käften kommer när sluttexten börjar rulla. Egentligen är det ju stunden jag längtat efter och då jag ska få känna på lite välförtjänt glädje efter 105 minuters våldtäkt av minst två av mina sinnen. Men nej, här väljer man att klämma in en sista referens, en sista handtralla, en sista in och ut-session genom att låta sluttexten rulla till Little Richards Long Tall Sally. Fuck you.
 
Betyg:
 
 
Oemotståndligt rolig fakta: Regissörens förnamn är Nimrod, vilket översatt från engelska till svenska betyder en odulig/oskicklig person
Adrien Brody - Alan Silvestri - Alex Litvak - Alien vs. Predator - Aliens vs. Predator: Requiem - Batman - Christian Bale - Clint Eastwood - Dirty Dozen - Dutch Schaefer - Elizabeth Avellán - George Foreman - John Davis - John Debney - Michael Finch - Muhammad Ali - Nimród Antal - Predator - Predator 2 - Predators - Robert Rodriguez - That 70's Show - Topher Grace - Yakuza
Sofia

:D Jag kan inte påstå att jag blir särskilt nyfiken... Samtidigt: är inte flådda lik lite av predatorns signum, vore det inte konstigt om de helt plötsligt slutade upp med det? Men jag håller med om det fullkomligt orimliga i att casta Adrien Brody som alfahanne öht. Och med tanke på hur du resonerar kring Topher Grace kommer du inte att bli alltför impad av The Predator...

Svar: Om jag inte minns helt fel så ser man inga flådda lik i del 2 eller någon AVP-filmerna, så man har ju lyckats innan, därför känns det bara som ännu en referens i filmens rövslickarmaraton.
The Predator får jag väl på någon gång, om jag hittar filmen på loppis för en tia om några år, typ.
Pappa Älskar Film

Sofia

Förresten en till grej -- jag tänker om förnamnet Nimrod kan vara taget alt väldigt judiskt eftersom han förekommer i gamla testamentet och där omnämns som "en väldig jägare inför Herren". Också ganska rolig fakta om det skulle vara taget just för detta syfte

Svar: Jo, såg den betydelsen också när jag skulle kolla upp exakta betydelsen. Väldigt roligt sammanträffande (tror inte det är taget) :)
Pappa Älskar Film