Seminarium - Black Horror: The Revolutionary Act of Subverting the White Gaze

 
Den 7:e oktober tog jag tåget till Stockholm för att ta mig till biografen Zita, där jag skulle lyssna på Dianca London Potts, ditflugen från Brooklyn, och hennes seminarium Black Horror: The Revolutionary Act of Subverting the White Gaze. som filmfestivalen Monsters of Film arrangerade i samarbete med The Miskatonic Institute of Horror Studies.
 
 
Med pressackrediteringen i hand gick jag in och satte mig i salongen, som var ungefär halvfull. Seminariet pågick i dryga två timmar och Dianca tog oss på en resa från 1910-talet till nutid, från 1915 års The Birth of a Nation till förra årets Get Out. Med hjälp av 100 års filmhistoria visar hon många exempel på hur Hollywood ofta använt svarta som verktyg för det okända, bland annat som innehavare av mörka krafter som voodoo. De gånger svarta inte är det onda tas förstås den gamla klyschan att svarta nästan alltid dör först upp, men även att svarta ofta bara finns till för att bistå den vita hjälten. Som exempel på det pratade hon bland annat väldigt mycket om Whoopi Goldbergs Oscarvinnande roll som sierskan Oda Mae Brown i Ghost, en film hon sa att hon var besatt av. Ditto, Dianca!
 
 
Om det är något som gjorde mig besviken var det att när hon kom till 70-talet och det jag mest såg fram emot - delen om blaxploitation, så var det väldigt kortfattat. Hon pratade lite om Blacula och Ganja & Hess, sedan nämnde hon några andra (Abby, Blackenstein, Sugar Hill) i förbifarten innan hon gick vidare till nästa punkt. Det kändes lite snopet eftersom blaxploitation-eran på 70-talet om något är ju då svarta verkligen fick en egen röst på film. Dom kanske inte alltid kom helt bort från vitas blickar eftersom många av filmerna skrevs, regisserades och producerades av vita, men det var ju en revolution utan dess like där svarta inte bara hade huvudrollerna, dom överlevde och segrade mot det onda, som ofta representerades av vita. Sugar Hill är ett bra exempel där man lyckats omvända rollerna. Här använder ett par svarta karaktärer sig av voodoo, men till skillnad från tidigare filmer är det är inget ont som vita ska besegra, den här gången är det svarta som använder det för att hämnas mot den onda, vita maffian.
 
 
 
Av och till under föreläsningen använder Dianca sig av citat från olika författare insatta i ämnet och olika klipp från filmer och serier för att bättre illustrera det hon pratar om. Hon lade mycket riktigt en hel del del tid på att prata om och visa klipp från förra årets stora överraskning Get Out innan hon avslutade seminariet med några sista ord.
 
Bortsett från något litet undantag där jag inte riktigt höll med eller såg vissa saker på ett annat sätt än henne så kändes hennes analyser klockrena och välgenomtänkta. Mitt mål med att gå på seminariet var att lära mig något nytt och det gjorde jag, så det var absolut värt tågresan upp från Norrköping. Tyvärr fick jag inte chansen att växla några ord med henne eller bara tacka för ett bra seminarium eftersom kvällens andra höjdpunkt, Sugar Hill på stor duk, började bara fem minuter efter att hon var färdig. Jag hoppades att hon också skulle se filmen eller i alla fall vara kvar i lokalerna tills dess att den var slut, men tyvärr hade hon gått tillbaka till sitt hotell när filmen var över.
 
 
Nåväl, jag ska inte klaga för mycket, att avsluta eftermiddagen efter ett bra seminarium med mycket möjligt den bästa av blaxploitation/skräck hybrider var inte helt fel. Marki Bay med hennes Evel Knievel outfit och Don Pedro Colleys överspelande som Baron Samedi gjorde sig extra bra på stor duk och får räknas som höjdpunkterna av en mycket trevlig, snudd på magisk filmvisning. Den känslan brukar infinna sig när man ser en gammal favorit på stor duk för första gången.
 
Stort tack till Monsters of Film för att jag fick ta del av både Dianca London Potts tankar och Sugar Hills underhållning via pressackreditering. Nu håller jag tummarna för att det blir fler blaxploitation skräckisar på framtida Monsters of Film-festivaler, då kan ni räkna med åtminstone en biljett såld till den föreställningen!
*Batteries Not Included - Abby - Baron Samedi - Black Horror: The Revolutionary Act of Subverting the White Gaze - Blackenstein - Blacula - Blaxploitation - Dianca London Potts - Don Pedro Colley - Evel Knievel - Ganja & Hess - Get Out - Ghost - Monsters of Film - Oda Mae Brown - Sugar Hill - The Birth of a Nation - The Miskatonic Institute of Horror Studies - Whoopi Goldberg - Zita