Ny affisch, nytt favoritord


Fick hem en ny stolpaffisch häromveckan till en av mina blaxploitationfavoriter - Trouble Man! Med affischen kom också ett för mig helt främmande ord, men som ni som levde på 70-talet kanske känner till - ärtigaste. Brudarna Trouble Man har är tydligen de ärtigaste som finns att få tag på. Enligt Synonymer.se kan ärtig ersättas med snitsig, flott, fräsig, modern, raffig, pikant, piffig, läcker och sexig.
 
Personligen föredrar jag då ordet ärtig och kommer nu användas varenda chans jag får.
 
"Fan, vilken ärtig bil!"
"Jävlar vad ärtig du är idag, gumman"
"Jag är en ärtig man i en ärtig värld"
 
Låter inte ett dugg dumt, eller?
Blaxploitation - Trouble Man - Ärtig - Ärtigaste
Sofia

Unge man, har du aldrig kommit i kontakt med ordet "ärtig" förut?! Fast just i det här fallet vet jag inte om jag tycker att det är så välfunnet. Signalerar lite för mycket käckhet, det borde vara något coolare ord

Svar: Jag har faktiskt inget minne av att ha hört det ordet förut, någonsin. Känns som att det tillhör 70-talet lika mycket som "raffel", ett annat ord jag älskar men aldrig hör i vardagsspråk. Att ärtigt inte låter coolt för fem öre är ju det coola med själva ordet och dess betydelse! :)
Pappa Älskar Film

Spidercrazy

Ärtig användes som adjektiv enbart om tjejer, vad jag vet. Kanske besläktat med böna (=brud), bönpall mm.

Spidercrazy

Ärtig användes som adjektiv enbart om tjejer, vad jag vet. Kanske besläktat med böna (=brud), bönpall mm.

Svar: Det kanske stämmer, men konstigt då att synonymerna passar in på annat än kvinnor.
Pappa Älskar Film