Tanya's Island (1980)

 
Genre: Erotik
Regi: Alfred Sole
Manus: Pierre Brousseau
Producent: Pierre Brousseau
Land: Kanada
 
Modellen Tanya drömmer sig bort från vardagen till en ö där hon och sin älskare kan älska lika mycket som dagarna är långa. Men någonstans går allt fel när dom får besök av något oväntat...
 
Vi kommer gilla Tanya, eller jag kommer åtminstone det, och inte (bara) för att hon spelas av Vanity. Nej, anledningen är för att det första man får se när filmen börjar är Tanya springa... med en tjock tröja där det står "Rocky II" på, med korrekt font och allting. Hon är redan älskvärd och ytterst sympatisk. Go for it, Tanya!
 
 
Tanya bråkar därefter med sin pojkvän, Lobo, om något. Jag minns faktiskt inte helt och hållet vad dom bråkade om, jag satt fortfarande och nynnade på Bill Contis "Gonna Fly Now" när scenen började. Vi kan väl låtsas att Tanya påpekade det faktum att han har ett väldigt töntigt namn och borde byta. Bråket eskalerar och Lobo är rasande, varpå hon vädjar till honom med orden "I just want to please you". Varför? På bara en minut har han visat sig vara extremt osympatisk. Som en heterosexuell man som ändå kan erkänna när en karl ser bra ut (lookin' at you, Sean!) kan jag inte direkt påstå att jag tycker han är oemotståndlig. Tanya håller dock inte med, tydligen, men Lobo avfärdar henne trots orden hon precis yttrat. Som en heterosexuell man måste jag bara få säga - fan va gay.
 
Sen hamnar vi helt plötsligt på en vacker, öde ö och en titelsekvens börjar. Det vi får se under titelsekvensen kan jag utantill, inte för att jag sett filmen så många gånger, utan för att jag spenderat timmar på att mentalt rista in varje millisekund i hjärnan på mig så att det aldrig lämnar mig förrän dagen jag dör. James Bond, Rosa Pantern, Ett Päron till Farsa Firar Jul, Spy Hard, alla dessa filmers titelsekvenser ligger i lä jämfört med den i Tanya's Island. Tanya dyker upp mitt framför ögonen på oss - naken, medan texten rullar. Vi snackar BBA; Boobs, Bush N' Ass! Hon är till och med artig nog att snurra några varv åt oss tittare. Vid ett tillfälle smeker hon sina bröst, kollar in i kameran och seduktivt rör på sina läppar för att bilda orden "Come to me!" Bästa. Titelsekvensen. Någonsin. Precis mot slutet av den rider Tanya Lobo och njuter av det för fullt, trots att man ser hans mansgrej ligga där mellan benen, lika slak som jag hade varit under hela titelsekvensen om det varit Sandra Oh istället för Vanity i rollen som Tanya.
 
 
Allt är nu frid och fröjd utan något bråkande, Lobo kan måla (han är visst en konstnär, är det kanske därför han är så oemotståndlig för Tanya?) hur mycket han vill medan Tanya kan gå omkring halvnaken på stranden mellan måltiderna och sexet. Det tar dock en snabb vändning när det visar sig att på den här ön finns en stor gorilla. Ja, en jävla gorilla. Fast om jag inte visste bättre hade jag sagt att det är en Bigfoot, då det liknar mer en sån. Tanya blir i alla fall vettskrämd när hon ser honom första gången, men av någon anledning tar hon hästen (ja, det finns en häst på ön, kanske för att Tanya skulle ha något att rida på som gav henne mer respons än Lobos mansgrej) tillbaka och besöker honom igen. There's just something about Harry... Vadå Harry? Jo, Tanya döper gorillan till Blue, men eftersom han är mer lik en Bigfoot kallar jag honom för Harry, som i Harry and the Hendersons. Hade jag skrivit There's something about Blue hade det inte varit en finurlig referens till There's Something About Mary, eller hur? Kan jag få fortsätta? Tack.
 
Med tanke på den väldigt tydligt låga budgeten man hade att jobba med blir man till en början överraskad över hur bra Harry, ehrm, Blue ser ut. Den är verkligen över all förväntan med tanke på att det är en erotikfilm. Bakom frågan finns svaret: Rick Baker. Ja, Rick Baker, hjärnan bakom skapelser i filmer som King Kong (1976), It's Alive, Videodrome och, lustigt nog, Harry and the Hendersons (som han dessutom vann en Oscar för!) har även lånat sina talanger till den här produktionen. Jag vet inte, han behövde väl pengar till koks eller något.
 
 
Tanya och Blue blir bra vänner, vilket gör Lobo spritt språngande galen, så galen av avundsjuka att han flertalet gånger försöker döda stackars Blue. Det är i princip vad resten av filmen har att erbjuda. En avundsjuk Lobo och en beskyddande Tanya som slåss för gorillans rätt i samhället. Vid ett tillfälle bygger Lobo en gigantisk bur av bambu för att fånga Blue i, ett projekt som tog en dag. Det du, Ernst! Trots allt djur-mot-djur våld (Lobo = varg på spanska, get it?!) lyckas Tanya hindra Blue från att döda Lobo och vice versa, men till slut tar hon sitt förnuft till fånga och lämnar Lobo, endast för att tvingas tillbaka igen. Antalet gånger hon tillfångatas, får hjälp att bryta sig ut endast för att tillfångatas igen vet jag inte, jag tappade räkningen.
 
Något jag inte tappade räkningen på var hur många gånger Tanya och Lobo har sex under filmens gång. Kom ihåg, det är en erotikfilm. Siffran slutade på... ett, och då räknar jag med snabbisen i titelsekvensen. Jag kanske är gammalmodig, men för att en erotikfilm ska få kallas just det ska det väl ändå vara en massa älskog i den? Inget stort klagomål då Tanya går omkring halvnäck (och hel) en del för att hindra filmen från att bli helt olidlig, men ändå.
 
 
Innan sluttexten börjar rulla ska faktiskt Blue ha sitt för allt våld han fått utstå och allt slit han utsatt kroppen för med att bära Tanya fram och tillbaka en massa gånger. Utan någon riktig förvarning får vi alltså en sexscen till, typ, då Tanya blir våldtagen av hennes beskyddare. Hur många filmer det finns med en gorilla som våldtar en kvinna vet jag inte, men valet känns något originellt samtidigt som det är snudd på chockande - och jag chockas verkligen inte lätt. Men have no fear, i nästa scen vaknar hon och är hemma igen, borta från ön och utan lukten av gorillapenis i underlivet. Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.
 
Lyssna, jag förstår att det finns en djupare mening med allting vi fått se, att ön, gorillan, Lobo och deras handlingar ska representera något. Men vet ni vad? Jag orkar inte analysera det. Jag ska inte behöva analysera ett jävla jota i en erotikfilm. Om jag är sugen på en djup, meningsfull film ser jag på It's a Wonderful Life, American History X, Forrest Gump eller Road House. Vill jag se Boobs, Bush N' Ass i mängder vänder jag mig till erotikfilmer eller möjligen en Roger Corman-produktion, så det så!
 
 
Ni kanske har lagt märke till att jag inte skrivit något om manuset, regin, skådespelandet, musiken etc, låt mig ändra på det: SKIT. Det enda positiva är redan nämnt, Rick Bakers gorillakostym och make-up samt Vanity. Hon gör väl inte jättebra ifrån sig sett till skådespelandet, det var hennes första huvudroll och andra film totalt, men hon får bära nästan hela filmen själv med hennes naturliga skönhet och karisma.
 
Om Tanya's Island var 10 minuter lång och slutat efter titelsekvensen hade den fått det högsta betyget en film kan få, men när minuterna blev fler och blodet återgick till resten av kroppen ändrades betyget till ett helt annat. Verkligen en hemsk och urusel film. Se den!
 
Betyg:
 
American History X - Bill Conti - Erotikfilm - Ett Päron Till Farsa Firar Jul - Forrest Gump - Gonna Fly Now - Harry and the Hendersons - It's Alive - It's a Wonderful Life - James Bond - King Kong - Road House - Roger Corman - Rosa Pantern - Sean Connery - Spy Hard - Tanya's Island - There's Something About Mary - Vanity - Videodrome