Death Race 2000 eller: Hur Jag Lyckades Bli Över 30 och Inte Skaffa Körkort

 
Jag har ingen bil, jag har inte ens ett körkort. Anledningen är att jag aldrig känt behovet av att ha ett körkort då jobb, vänner och familj finns nära tillhands i denna inte alltför stora stad. En bil vill jag dessutom inte äga eftersom den enda sortens oförutsedda avgifter jag är bekväm med är när jag får syn på en film eller filmrelaterad pryl jag bara måste ha. Det har åtminstone blivit mitt standardsvar när jag träffat nytt folk här i livet som undrar varför en 30+are aldrig skaffat körkort. Det är också rent skitsnack.
 
Sanningen? Death Race 2000 förstörde alla dessa ambitioner när jag fick den i julklapp på VHS mot slutet av 90-talet. Stallone var i mina ögon prins på den tiden (Schwarzenegger var kung!) och en dag fick jag syn på filmen i en reaback för 59 kr på Åhléns. Jag hade aldrig hört talas om den tidigare, men trots det fanns en relativt ny bild på Stallone på omslaget. Hur kunde det vara möjligt, hur kunde jag ha missat den? Pank som fan lade jag till den på julklappslistan, allra högst upp. Snacka om att man blev förvånad när den visade sig vara från pre-Rocky eran (1975), att Stallone var skurken och att David Carradine gör honom till sin kärring i slagsmålet dom har en bit in i filmen.
 
Men bra var den och framförallt väldigt underhållande, med bilderna av allt möjligt folk som blir påkörda och flyger till höger och vänster för evigt fastetsat i minnet. Jag har inget körkort idag för att jag aldrig skulle kunna sätta mig bakom ratten utan att fantisera om att få en massa poäng genom att trycka gasen i botten om jag till exempel såg en hipster med tajta, svarta jeans, en självupptagen förälder som skjuter på barnvagnen med ena handen och scrollar på mobilen med den andra eller personer vars ansikten jag memorerat från när de inte kunnat hålla käften under en biovisning.
 
Och nu har jag den på Blu-ray i Roger Corman's Cult Classics serie, genom en av de tidigare nämnda acceptabla oförutsedda avgifterna då jag fick syn på den i en av Facebooks köp & sälj-grupper. Wiiiii!
Arnold Schwarzenegger - David Carradine - Death Race 2000 - Roger Corman - Sylvester Stallone
Micke

Jag har inte heller körkort.

Mikael

Ja, jag minns den med samma glädje! Har du hunnit se 2050 ännu, verkar ju lite lovande?

Svar: Nej inte tagit mig tiden till det än, men visst verkar den lovande!
Pappa Älskar Film