Sully (2016)

 
Genre: Drama
Regi: Clint Eastwood
Manus: Todd Komarnicki
Producent: Clint Eastwood
Land: USA
 
Chesley Sullenberg och andrepiloten Jeff Skiles skrev in sig som hjältar efter att dom nödlandat ett plan på Hudsonfloden. I filmen, som är baserad på Sullenbergs bok, får vi följa händelserna under och efter vad som kallas "Miraklet på Hudsonfloden".
 
Changeling, Invictus, J. Edgar, Jersey Boys, American Sniper. Ja, ska man anlita någon att regissera ett verklighetsbaserat drama är Clint Eastwood ett säkert kort. Äh, vad är det jag säger? Mystic River, Million Dollar Baby, Gran Torino, Hereafter. Är man bara ute efter att göra ett karaktärsdrivet drama är Clint Eastwood mannen för jobbet, punkt. Här får han dessutom hjälp av Amerikanernas favoritskådis Tom Hanks, åtminstone om man går efter Harris senaste opinionsundersökning. Vid sin sida har han Aaron Eckhart, som spelar andrepiloten Jeff Skiles
 

Det här med att omringa sig med toppskådisar i sina filmer är något Clintan gjort till en tradition, det krävs för hans stil som regissör, en stil som är simpel men väldigt effektiv. Han tar ett gäng väldigt talangfulla skådespelare, väljer några bra vinklar att filma från och låter dom sedan föra storyn framåt genom att göra det dom är bäst på. Less is more är hans motto och det har tagit honom långt de senaste 15 åren. Han har ett stort förtroende för sina skådespelare och är ökänd för att inte göra många omtagningar, han levererar därför filmerna till studion snabbare än planerat - och under budget.
 
Sully är inget undantag, inte ens vid de avgörande scenerna med incidenten som ligger till grund för hela filmen - nödlandningen i Hudsonfloden, läggs stort fokus på att göra själva nödlandningen omvälvande. Publiken får inget Michael Bay-moment och det ska vi heller inte ha. Andra regissörer hade försökt klämma ut mer än nödvändigt ur dessa scener, men Clintan tappar aldrig fokus och låter istället händelserna runtomkring förbli det relevanta.
 
 
Den känsla av förvirring och obekvämhet Sully har kring händelserna dagarna efter incidenten målas upp på ett bra sätt. I folkets och medias ögon är han en hjälte, men samtidigt gör NTSB-utredarna allt för att ifrågasätta denna roll han blivit tilldelad. Mitt bland allt detta står hela hans karriär samt familjens ekonomi på spel och jag kan inte tänka mig någon mer passande än just Tom Hanks att kunna förmedla alla dessa känslor i rollen som Sully. Han fick mig inte att fälla någon tår denna gång, men hans rollprestation gör mig verkligen inte besviken. Aaron Eckhart övertygar också med ett varmt och charmigt porträtterande av Sullys högra hand Jeff, medan skådespelarna i rollerna som NTSB-utredarna lyckas göra oss tittare lagom uppretade över deras jakt på en syndabock.
 
Clintan har här gjort en jämn film, men frågan är om den inte är för jämn? Det finns visserligen inga låga punkter under den smått överraskande korta speltiden på 96 minuter, men heller inga direkt höga punkter för den delen. Den börjar bra och är bra rakt igenom, men det blir aldrig riktigt bra eller riktigt engagerande. Filmen saknar det där lilla extra som gör den till ett känslostarkt drama, ett sånt man har kvar i tankarna flera dagar senare för att den nått en på så många plan. Musiken av Christian Jacob och sitt The Tierney Sutton Band är lika anonym som filmen är jämn, vilket inte skadar i ett drama som i det här fallet har väldigt få scener som behöver ett emotionellt lyft med hjälp av musik.
 
 
Det tar lite emot att använda ordet besviken för att beskriva hur jag kände när eftertexten rullade, för jag tycker ändå den var bra, men sanningen är att jag förväntade mig mer av filmen som är en av de jag sett mest fram emot att se i år. Jag lägger inte någon skuld på Clintan som regissör, han gjorde nog det bästa han kunde göra med materialet han hade att jobba med. Berättelsen om händelserna under samt efter miraklet på Hudsonfloden är väl helt enkelt inte så engagerande, däremot är det intressant och det är något som är värt att återberättas. På det planet (no pun intended) har alla involverade lyckats.
 
Betyg:
 
Aaron Eckhart - American Sniper - Changeling - Clint Eastwood - Gran Torino - Hereafter - Invictus - J. Edgar - Jersey Boys - Michael Bay - Million Dollar Baby - Mystic River - Tom Hanks
Emelie Karlsson

Vill verkligen se den här så snart som möjligt! För någon konstig anledning har den här legat otroligt högt upp bland de filmerna jag längtar efter mest 2016!

Svar: Förstår att du ser fram emot den, trailern är väldigt bra. Filmen är som sagt sevärd, men inte ett måste på bio.
Pappa Älskar Film

Micke

Tom Hanks gör sällan en dålig film, och det är imponerande att Clintan som är 86 år, ännu gör filmer!

Har du sett Flight med Denzel Washington?

Svar: Hej! Ja, det är mäkta imponerande, båda killars karriärer är det.
Jag har sett och äger Flight med Denzel, det är en bättre film än denna. Vad tycker du själv?
Pappa Älskar Film

Micke

Jag såg Flight på bio, men har inte sett Sully, så jag kan inte göra någon jämförelse.