*Memories Not Included

 
Häromdagen tog jag min son på en promenad till Media Markt, vilket är en alldeles perfekt far och son-aktivitet som vi ser till att göra med jämna mellanrum. Under de 25 minuter det tar att gå dit går man nämligen längs en väg, så min motorgalna son kan peka på precis allt brummande som åker förbi och utbrista "Dääää, dääää!" (där, där!), "Taktooooiiiijjj!" (traktor) och "Tåååååiiiijjj" (tåg, det finns även ett tågspår en bit från vägen) med den sortens entusiasm endast ett barn kan utbrista ord på. När vi väl anlänt till Media Markt är det pappa som blir glad och utbrister titlar på filmer som "Creed!", "Birdman!", "Spectre!" eller vad det nu är för titlar som fångar mitt intresse under besöket. Oftast utbrister jag i och för sig namnen på filmerna i tankarna, men ibland kan även jag bli så glad över en film att jag säger titelns namn tyst för mig själv eller till frugan de gånger hon är med.
 
Denna dag gick jag förbi en film vars titel verkade bekant, jag fick stanna och tänka till ett tag. Några månader tidigare var vi ett gäng som under en måltid tillsammans pratat film. En film jag varken sett eller ens hört talas om tidigare började diskuteras, men några nyckelord under deras samtal satte sig i huvudet på mig. Ord som 80-talet, utomjordingar, mysig, familjefilm samt namn som James Horner och Steven Spielberg. Jag älskar ju mysiga familjefilmer från 80-talet och är det dessutom musik av James Horner och Steven Spielberg har haft ett finger med i skapandet av filmen så undrar jag hur en film som denna lyckats undgå mig alla dessa år. Jag har inget som helst minne av den, medan barndomen är full med minnen av filmer som E.T., Gremlins, CocoonShort Circuit och Harry and the Hendersons.
 
Jag glömde kolla upp filmen närmare när jag kom hem den dagen för några månader sedan och tänkte inte mer på det förrän vid detta besök på Media Markt, när jag såg den bekanta titeln. Jag var tvungen att ringa en av personerna som varit en del av samtalet för att fråga om jag mindes rätt. Mycket riktigt fick jag bekräftat att jag hade rätt film framför mig - *Batteries Not Included, mer känd som Miraklet på 8:e Gatan i Sverige. Glädjen av att ha hittat en film med stort myspys potential var tillräcklig, men när jag sedan läste på baksidan och såg att Brent Maddock samt S.S. Wilson varit med och skrivit filmen blev jag helt till mig. Det är ju för bövelen samma herrar som skrivit vad som förmodligen är min favoritfilm genom alla tider - Hotet Från Underjorden! Dom står även bakom manuset till den tidigare nämnda barndomsklassikern Short CircuitEtt besök på Media Markt har sällan varit så lyckat.
 
Nu är det dags att skapa mig de minnen av filmen jag gick miste om som liten...
*Batteries Not Included - Birdman - Brent Maddock - Cocoon - Creed - E.T. - Gremlins - Harry and the Hendersons - Hotet Från Underjorden - James Horner - Miraklet på 8:e Gatan - S.S. Wilson - Short Circuit - Spectre
Micke

Jag har den på VHS!