Konsten att skapa mer plats för sina nördiga ägodelar

 
Det finns få saker jag finner lika stimulerande som att pyssla med mitt filmrum. Det må se ut som om det är färdigt, men är inte det på långa vägar. Man kan alltid göra förändringar och förbättra saker. Min specialitet är att få ut så mycket som möjligt av ytan jag har att jobba med, finns det plats som inte utnyttjas rätt ser jag till att ändra på det samtidigt som jag undviker att göra det för plottrigt. Kolla bara på fönsterbrädan i rummet, det finns ingen som helst anledning till att den ska stå där helt tom, och inte fan ska det stå några blommor där, heller.
 
Före:
 
 
Efter:
 
 
Nu till ett dilemma jag tampats med ett tag. Mina filmer står i ett gäng Billy bokhyllor och för att få maximalt utrymme för film har jag köpt en överhylla till varje. Det som tidigare var toppen av bokhyllan blir då till ett extra hyllplan att ha sina filmer på, vilket gör att man får man ut cirka 50 stycken filmer till per hylla. Problemet är att överhyllan är rätt så hög, vilket gör gapet mycket större än mellan övriga hyllplan.

Övriga hyllplan:
 
 
Överhyllan:
 
 
Skillnaden är tydligt stor och ser bara fel ut i mina ögon. Jag skulle kunna använda det extra utrymmet överhyllan skapar åt att ha fler samlarutgåvor av den större sorten där istället för de 50 extra filmerna, men jag har valt att prioritera antalet filmer per Billy istället, vilket gjort att problemet kvarstått. Vad ska man då göra? För snart en månad sedan prövade jag med att sätta ett hyllplan ovanför filmerna i överhyllan. Det lämnade ett utrymme på cirka 11 centimeter, dessvärre inte mycket att jobba med. Jag lekte med tanken att ha filmer liggandes där istället, typ vissa filmserier skulle då få en egen plats högst upp. Tyvärr ser det bara för jävligt ut om man skulle ha det så:
 
 
Så vad har man då kvar för alternativ? Actionfigurer! Men då är ju storleken ett fortsatt problem. Actionfigurer i storleken 10 cm finns det väldigt få av, åtminstone till filmer jag gillar och som jag tycker ser bra ut. Det skulle dessutom behövas en hel del, uppåt tio stycken per hylla och eftersom det är väldigt högt upp (en bra bit över två meter) skulle dom behöva vara lätt igenkännbara.
 
Det kändes hopplöst, men sen kom jag att tänka på att jag hade ett par figurer av en viss sort. Jag tyckte inte vidare mycket om dom och trodde inte att dom skulle få plats, men tog ändå ut en ur sin originalförpackning (denna nörd anser att figurer ska vara ute ur förpackningen i de allra flesta fallen) och prövade att sätta in en i hyllan. Success! Det blev verkligen perfekt, med någon centimeter to spare.
 
De figurer jag syftar på är dom jag gissar på att ni alla känner till vid det här laget - Funkos Pop! Vinyls. Om inte får ni ett smakprov på hur dom kan se ut här:


Jag har sedan slutet av oktober börjat samla på dessa och ju fler jag införskaffat, desto mer gillar jag dom. Jag uppskattar att det läggs så mycket tanke till detalj, om man bortser från ansiktena. Min Clark Griswold figur har till exempel sin julbonus i bröstfickan, hur fyndigt är inte det? Eftersom ansiktena på figurerna oftast är ointetsägande läggs mycket vikt just på karaktärernas utstyrslar och accessoarer, något dom alltid lyckas klockrent med. Trots den höga höjden är det därför lätt att se vilka filmer/filmserier figurerna kommer ifrån i de allra flesta fallen, precis som jag ville ha det! Sen gillar jag att deras stora huvuden gör att dom matchar varandra trots de olika utstyrslarna.
 
Nu till resultatet! Alltså...
 
Problem:
 
 
Lösning:
 
 
Testa er själva! Känner ni igen varje karaktär och tillhörande film/filmserier?
 
En annan positiv sak med Pop! Vinyls är ju att det finns en sådan ofantlig mängd figurer att välja mellan och det är ständigt fler som kommer, vilket är viktigt för egen del då jag behöver 30 stycken till för att fylla de resterande hyllorna. Som en vis skotte sade i en grymt underskattad film, som även blev hans sista:
 
"The game is on!"
 
Funko - Pop! - Pop! Vinyls
Micke

Jag har inga såna figurer.

Ripley, Alien, Predator, Doc Brown, Marty McFly, Jack Burton, RoboCop, Daniel LaRusso, Mr.Miyagi, Johnny.

Svar: Snyggt, alla rätt! Tror Jack Burton är den som de flesta skulle ha svårast att komma på.
Pappa Älskar Film

Aboutmovies

Ett helt rum tillägnat film? Najs!

Svar: Ja, det behövs verkligen också. I förra lägenheten tog filmerna och allt annat smått och gott upp hela vardagsrummet plus lite till. Så kravet när vi letade ny lägenhet förra året var att jag kunde få ett rum med all film i.
Jag har aldrig varit lyckligare!
Pappa Älskar Film

Johannes

för några sekunder blev jag rädd att du hade köpt POP Funko-figurerna på första bilden (Nya Ghostbusters)

Svar: Haha, jag hade faktiskt först tänkt skriva något för att försäkra att det INTE var några jag hade i min samling.
Pappa Älskar Film