Dario Argento x2

 
Häromdagen var en fin dag, då fick jag hem ett par Dario Argento-filmer i Blue Underground och en Arrow-utgåvor. Inferno har jag dessutom inte sett tidigare, så den ska bli riktigt kul att se nu till helgen.
 
Phenomena var min introduktion till Argento, jag hade hört så mycket positivt om karln och hans filmer innan att jag förväntade mig att han kunde skita guld. Vännen som valde filmen sa dessutom att det var hans personliga favorit av regissören, så jag spände fast mig i soffan, redo för en filmupplevelse likt få andra.
 
Tyvärr föll filmen mig inte alls i smaken, faktum är att jag fann den rent ut sagt dålig, något jag fått lära mig i efterhand är mer eller mindre hädelse att säga inför inbitna Argento-fanatiker. Det tog mig därför flera år innan jag såg något mer av hans verk, vilket jag ångrar idag. När jag väl tog mig tiden att se fler av hans filmer insåg jag att han kanske kan skita guld, dock inte vid varje sittning. Allt jag sett efter Phenomena har nämligen hållit riktigt hög klass, vilket gjort mig sugen på att se om min introduktionsfilm till Argento igen. Eftersom jag ändå varit tvungen att köpa filmen i denna utgåva, som samlare av Arrows vita serie, ska den nu få en ny chans.
 
Kanske missade jag något under första titten? Kanske var jag inte på rätt humör för den sortens film just den kvällen? Kanske är det så att den faktiskt suger? Svaret på det får jag veta ikväll, ni andra får svaret på frågan först på söndag...
 
 
 
Arrow - Blue Underground - Dario Argento - Inferno - Phenomena
Micke

Dario Argento är en av mina favoriter. Jag har fyra böcker om honom, och alla hans filmer. Min favorit är Suspiria. Jag har bl.a. Argento-boxen som Atlantic Film släppte.