The Last Duel (2021)

©20th Century Fox 
 
Genre: Äventyr/riddarfilm
Regi: Ridley Scott
Manus: Matt Affleck, Ben Damon
Producent: Ridley Scott m.fl
Land: USA
 
Riddare Jean de Carrouges challengear sin vän Jacques Le Gris till en duell efter att frun till Jean anklagar Jacques för att ha våldtagit henne.
 
Så, jag kan börja med att säga att jag inte är ett fan av riddarfilmer. Aldrig sett Ivanhoe till skillnad från resten av Sverige, inte ens Sean fucking Connery kunde få mig att tycka om First Knight. Att världens mest överskattade regissör dirigerar det hela gör att jag sitter med magsmärtor till filmen, som jag försöker dämpa med lite alkohol.
 
 
Jag vet inte hur dom tänkte när dom finansierade den här filmen. Vem fan tyckte att Matt Damon vore passande i en riddarfilm? Seriöst, hur är det möjligt? Men det blev värre, för ingen mindre än BEN AFFLECK är med i filmen också. Ben Affleck, i en riddarfilm... seriöst? Dom skrev manuset, fine, och producerade den. Men vem, hur, vad och varför gav man dom pengar för att göra filmen, med vetskapen att dom skulle insistera på att ha ROLLER i filmen också? Jag förstår inte Hollywood.
 
 
Grädden på moset? Adam Driver är med i filmen. ja, den här filmen OCKSÅ. För han är väl typ med i allt numera, eller? Varför vet jag inte. Så träig att han får Russel Crowe att framstå som motsatsen till träig, vad nu det skulle kunna vara... Plastig? Vattnig? Buskig? Jag vet inte och jag orkar inte längre.
 
 
Resultatet är... dåligt, vad trodde du? Lökigt, pretentiöst, plastigt, påkostat utan en uns av äkthet. Nej, håll er borta.
 
Betyg: