Encanto (2021)

©Disney
 
Genre: Animerat
Regi: Jared Bush, Byron Howard
Manus: Charise Castro Smith
Producent: Yvett Merino
Land: USA
 
Familjen Madrigal i Colombia bär alla på magiska krafter, förutom Mirabel.
 
Animerat är ingen favoritgenre, men när den utspelar sig i Sydamerika? Ja, tack!
 
 
För att förtydliga: Jag har alltid haft ett intresse för den sydamerikanska kontinenten och dess kultur, språk och fotboll. Jag är dessutom i ett förhållande med en kvinna från Peru, så en film som Encanto fick genast min uppmärksamhet.
 
 
Den enda riktiga invändning jag har i filmen är sång och dansnumren, som blir alldeles för många och långa för min smak. Jag föredrar animerade filmer med färre - eller ännu bättre, inga såna alls. All hokus pokus i filmen tål jag, det brukar ju vara med sånt i animerade filmer. Framförallt är filmen visuellt snygg med fina, levande färger, som det bör vara i en film som ska utspelas i Colombia.
 
 
Ja, titta, till och med min favorit av kattdjur, jaguaren, får vara med på ett hörn! Encanto är en rolig feelgood film jag kan rekommendera för hela familjen, speciellt de små.
 
Betyg: