Cruella (2021)

©Disney
 
Genre: Barn/Familjefilm
Regi: Craig Gillespie
Manus: Dana Fox, Tony McNamara
Producent: Andrew Gunn m.fl
Land: USA, England
 
Prequel om Disneyskurken Cruella de Vil som ung.
 
Jag minns att jag gick och såg De 101 Dalmatinerna med Glenn Close på bio när den först kom ut 1996. Jag var då 11 år gammal och sedan länge inne i min muskelknuttefas med Arnold Schwarzenegger i topp, så jag blev väl inte direkt helsåld på filmen och minns faktiskt väldigt lite av den, mer än att jag kände mig aningen för gammal för den redan då. Hur står sig då denna prequel i jämförelse?
 
 
Jag kan direkt säga att den känns betydligt vuxnare, även om den såklart även siktar på att få poäng hos kidsen. Jag har alltid gillat Emma Stone och hon gör rollen som Estella bra, lägg därtill även in Emma Thompson i castingen som den hänsynslösa Baroness så har vi åtminstone två bra skådespelare att ta oss igenom filmen.
 
 
Fotot är snyggt och man har fått till 70-tals settingen bra i London. Modevärlden ligger i centrum för filmen så mycket fokus läggs på diverse klädesplagg, som lär kunna leda till en Oscarsnominering nästa år.
 
Av alla av de senare liveaction-filmerna Disney tagit sig an att göra som jag sett hittills tillhör Cruella det övre skiktet. Helt OK underhållning för både barn och vuxna.
 
Betyg: