Crawl (2019)

 
Genre: Skräck/Djurskräck
Regi: Alexandre Aja
Manus: Michael & Shawn Rasmussen
Producent: Sam Raimi, Alexandre Aja
Land: USA
 
En tornado förvandlar delar av stan till ett smörgåsbord för alligatorer. På menyn? Människor.
 
Djurskräck har alltid varit en favorit bland skräckfilmens subgenrer. Hajen 2 var den första film av den sorten jag såg som 8-åring och sedan rullade det på med späckhuggare i Orca: Mördarvalen, krokodiler i Killer Crocodile, fåglar i Hitchcocks Fåglarna och så vidare. När jag hörde talas om Crawl blev jag nyfiken, det var länge sen jag såg en bra djurskräckis gjord under 2000-talet och en som verkade så ambitiöst producerad att den gick upp på biografer gjorde nyfikenheten bara större.
 
 
Vi får följa Haley, en professionell simmare (GISSA om det kommer vara relevant för filmen) som mitt under en orkan bestämmer sig för att åka till sin pappa Daves hus eftersom han inte svarar i telefonen, en pappa hon för övrigt inte längre har någon vidare kontakt med (GISSA om bakgrunden till det kommer ältas genom hela filmen).
 
En alligatorfarm ligger i närheten av huset och när hon anländer har orkanens destruktionsturné släppt loss alligatorerna, som nu hittat sig in i Daves källare, där far och dotter nu är fast medan vattennivån ökar samtidigt som Dave förblöder. Simpelt. Dumt. Briljant.
 
 
Det jag var mest rädd för var över hur CGI-effekterna skulle se ut. Hade dom varit dåliga skulle hela filmen förstöras. Men effekterna var faktiskt helt OK, visade det sig. Vissa gånger ser alligatorerna sämre/mindre realistiska ut än andra, men aldrig så dåligt så att jag togs ur filmen. Med det sagt föredrar jag ändå praktiska creature-effekter, även om dom också kan se fejk ut.
 
Filmen är spännande för det mesta, men med onödig känslomässig utfyllnad som jag skiter fullständigt i. Att det så ofta ska finnas den där den mänskliga relationen i centrum där två som är oense måste lägga något bakom sig för att dom ska kunna ta sig ifrån en livshotande situation vid liv. Det behövs fan inte. håll käft och simma för livet, för helvete!
 
 
Djur mot människor tycker jag som sagt är ett vinnande koncept på film och upplägget i Crawl är klockrent och hyfsat väl utfört  Det är inte en av de bättre i subgenren, och långt ifrån den bästa som handlar om samma djur - Alligator, men underhåller för stunden.
 
Betyg:
 
Alexandre Aja - Djurskräckis - Hajen 2 - Killer Crocodile - Krokodil - Michael Rasmussen - Orca: Mördarvalen - Sam Raimi - Shawn Rasmussen - Späckhuggare