Gemini Man (2019)

 
Genre: Action/Sci-fi
Regi: Ang Lee
Manus: David Benioff, Billy Ray, Darren Lemke
Producent: Jerry Bruckheimer
Land: USA
 
En gammal yrkesmördare lämnar in sin avskedsansökan och ersätts snart... av sig själv.
 
TVÅ Will Smith för priset av EN?! Gud, ge mig styrka...
 
 
Jag brukar i vanliga fall inte klara av Will Smith i filmer, så när det är två stycken i en och samma film jag måste tampas med undrar jag smått vad fan jag håller på med? Jag får skylla på att det är Black History Month och ge mig själv en rejäl klapp på axeln. Regisserad av Ang Lee är den också, som inte gjort en bra film på över 20 år...
 
Men vad fan, så jävla illa är det ändå inte. Det är verkligen inte bra, men det är inte speciellt dåligt heller. Jag gillar filmer där staten är ute efter att sätta dit en även fast man är oskyldig, jag jobbar kommunalt så jag är i ungefär samma sits, 40 timmar i veckan. Faktum är att Enemy of the State är en av få filmer av Smiths som jag tycker om.
 
 
Hyfsat välgjorda actionscener, hyfsad spänning, hyfsad CGI på den yngre Will Smith. Mycket mer än så är det inte. Gillar man i regel action och sci-fi filmer från 2010-talet så är filmen säkert jättebra underhållning, men jag som är skolad i 80-talets mästerverk i genrerna blir inte lika imponerad. Filmen är hyfsad, men får ett snäpp sämre betyg av ren princip eftersom man prackat på mig två stycken Will Smith i en och samma film. Det är inte OK.
 
Betyg:
 
Ang Lee - Black History Month - Enemy of the State - Gemini Man - Jerry Bruckheimer - Will Smith
Sofia

Jag har å min sida inget direkt emot Smith, men det här var bara för uselt. Fick ut nada av actionscenerna. Och eftersom jag jobbar för sagda staten vill jag bara påpeka att den riktige skurken var Det Elaka Företaget ;)

ME Winstead var det enda positiva med hela eländet

Svar: Men, det är väl tack vare staten som Det Elaka Företaget ens existerar? :)
Pappa Älskar Film

Sofia

Låter som ett partipolitiskt lackmustest -- existerar fri företagsamhet trots eller tack vare Staten? :D

Svar: Fast det var ju inte ett företag i sin rätta bemärkelse om jag inte redan glömt viktiga detaljer i filmen. DIA är ju statligt och GEMINI var ju en black-ops, också kopplat till staten...
Pappa Älskar Film

Sofia

Haha, det låter som om du har sett filmen mer nyligen än jag så du har säkert rätt. Du ser, jag är så stats-indoktrinerad att jag glömmer bort sådana viktiga detaljer :)