Välkommen till Pappa Älskar Film!

 
Jag är en filmälskare som på bästa sätt försöker balansera pappalivet och allt annat i vardagen, med hobbyn att titta på och samla film. Samlandet har alltid varit min stora passion, det hela började med min mamma och hennes VHS-band. Hon hade nämligen hundratals band med filmer som var inspelade med Long Play, så varje band hade upp till fem filmer vardera som vi flitigt plöjde igenom under barndomsåren. Filmsamlandet började på allvar när jag gick i sjätte klass, vilket är snart 20 år sedan. Men jag började köpa film med mina favoritskådisar redan när jag var sju år gammal.

 
Det har blivit lite av en klyscha att säga att man är en allätare när det kommer till film, men det stämmer till stor del i mitt fall. Jag gillar nytt och gammalt, Hollywood och utländskt, ostigt 80-tal och tårdrypare, stenhård action och mastodontfilmer, finfilm á la Kurosawa och skräpfilm á la Deodato. Jag tröttnar aldrig på att aktivt söka upp nya (för mig) delar av filmens historia. Något jag alltid varit svag för är manliga skådespelare som ofta spelar moraliskt starka karaktärer. Nu på äldre dar har hobbypsykologen inom mig kopplat det till att jag växte upp utan en manlig förebild i hemmet och istället lånade förebilder från filmens värld. En helt OK hypotes, eller?


Förutom att samla på just film så samlar jag även på lite allt möjligt relaterat till film, till exempel soundtracks på CD och vinyl, diverse figurer, böcker och props. På bloggen kommer jag skriva mina tankar om filmer (ibland även serier), skådespelare, olika releaser, presentera saker från min personliga samling, redogöra för nya köp, rapportera från diverse mässor och andra events jag besöker som filmnörd, recensera filmer samt lite annat.


Jag hoppas det blir en trevlig läsning för er som tar er tiden att besöka bloggen. Är det något ni undrar över eller har synpunkter på i inläggen får ni gärna lämna en kommentar. Ni kan även kontakta mig på följande adress: pappaalskarfilm(at)gmail.com. Jag finns även på Facebook, så gå gärna in där och tryck på Gilla!

Mvh/Pappan som älskar film
Akira Kurosawa - Ruggero Deodato
Henke

Kul med en ny filmblogg! Kämpa på.

Jag är likt du en allätare då det gäller filmsmak. Jag har länge sparat på dvd och blu-ray men allt började på åttiotalet med de gamla vhs-kassetterna. Du gav mig en rysning av nostalgi när jag såg bilden på vhs-bandet och läste din text och påmindes om "long play"...

Nu för tiden blir det lite mindre samlande, men när jag hittar fina och lyxiga utgåvor kan jag ofta inte hålla mig.

Du är välkommen tillbaka till http://fripp21.blogspot.se för filmrevyer, gammalt och nyare!

Henke

Kul med en ny filmblogg! Kämpa på.

Jag är likt du en allätare då det gäller filmsmak. Jag har länge sparat på dvd och blu-ray men allt började på åttiotalet med de gamla vhs-kassetterna. Du gav mig en rysning av nostalgi när jag såg bilden på vhs-bandet och läste din text och påmindes om "long play"...

Nu för tiden blir det lite mindre samlande, men när jag hittar fina och lyxiga utgåvor kan jag ofta inte hålla mig.

Du är välkommen tillbaka till http://fripp21.blogspot.se för filmrevyer, gammalt och nyare!

Pappan

Tack, Henke!

Jag önskar att jag hade plats för en VHS-samling, det är något magiskt med de gamla hyrfilmerna från 80-talet. Men jag får nöja mig med DVD och Blu-ray för tillfället.

Ser fram emot fler meningsutbyten, speciellt om lite äldre film.

Fiffi

STALLONEVEPAN!!! Alltså jag dog lite nu!!!

Kul med en ny filmblogg att följa. :D

Steffo

Kul med ny filmblogg att hålla koll på! Välkommen till träsket!
Grym nostalgi med VHS-band. Vet inte hur många jag samlade på mig innan det var dags för DVD-steget....

Pappan

Fiffi: Tack! Har du missat An Evening With Sylvester Stallone eventsen i England? Han har varit på några såna nu. En av de bästa nätterna i mitt liv. Han kom ut på scenen med Rocky themet på full blast.

Steffo: Tack. Känner igen känslan, jag hade några hyllor med VHS innan det var dags att byta. Fick väl i snitt 3-4 kr styck för dom. Det gjorde lite ont i själen.

Fiffi

Ja det har jag missat, helt. MENJAGVILLOCKSÅGÅ!!!!! Ojojoj vad jag vill det!!

Fiffi

Nu står jag med på ALLA mejlinglistor så jag inte ska missa det ännu en gång. Börjar grina bara jag tänker på att det skulle kunna bli verklighet. Herregud vilken tokig grej att få vara med om! Kan du inte skriva ett blogginlägg om när du var där?

Pappan

Fiffi: Det kan jag definitivt, vet inte när den dyker upp, men den kommer. Tror Sly varit i London två gånger, Manchester och sen någon stad till. Jag var på den första han besökte.

Om man har lite extrapengar (en eller ett par tusen pund om jag minns rätt) brukar det finnas möjlighet till att få träffa honom backstage, få något signerat och sedan få ett foto taget med honom av professionell fotograf. Så mycket pengar hade jag dessvärre inte att lägga på honom. Men det räckte med att se honom live!

Fiffi

Då ska jag börja spara nu. Skulle kunna lägga en årslön på det där fotot, hahaha.

Pappan

Måste säga att jag älskar din dedikation. Hade gjort samma sak om det var Charles Bronson det gällde... om han fortfarande var vid liv, förstås.

Movies - Noir

Hallå!

Efter att ha läst din introduktionstext låter det som vi har väldigt lik filmsmak, eller åtminstone att vi älskar film väldigt mycket, nytt som gammalt.

Ser fram emot intressant läsning (och trevliga besök inne hos mig också :) )

Christian
Movies - Noir

Micke

Hej!

Jag har samlat på film sen mitten av 80-talet. Först VHS, sen DVD och nu Blu-ray. DVD-samlingen är 3000+.

Jag har även andra filmrelaterade saker, som affischer, böcker, tidningar och soundtracks.

Micke

Jag är allätare inom film, men ser helst på skräckfilmer.

Jag har inte bara mainstream i min samling, jag har också sword & sorcery, sleaze, WIP, nazisploitation, nunsploitation, post-apocalypse, zombie, martial arts, ninja, Terence Hill & Bud Spencer, B-action, cannibal, rape-revenge.

Pappan

Micke: Kul med ännu en allätare som samlar på lite allt möjligt inom filmens värld :)

Movies - Noir

Har nu lagt till dig i min filmblogglista och hoppas läsa om diverse filmer och kanske få något tips på vägen :)

Jojjenito

Välkommen in bland filmbloggarna. Kul! :)

Själv är jag nog också en allätare. Jag ser det mesta även om jag inte gillar allt jag ser förstås.

Har du kollat mycket på anime?

Apropå lite äldre film så körde jag ett film noir-tema för några år sen. Tror det blev 25 filmer. Kolla in där om du har lust.

https://jojjenito.wordpress.com/film-noir/

Pappan

Jojjenito: Tack! Ett par vänner hypade upp Ninja Scroll till skyarna och sa att det var den bästa animefilmen som gjorts när jag gick i åttonde klass. När jag väl såg den blev jag minst sagt besviken och har inte riktigt gett genren ett försök igen, men det finns ett par filmer på listan jag vill se, bland annat Min Granne Totoro. Är det en film du rekommentderar till en nybörjare?

Ska kolla in dina Noirfilmer, tack för tipset!

Jojjenito

Haha, oj, nu blev det svårt, när man ska representera en genre (anime). ;) Anime är ju så mycket. Här finns det mesta: familjefilm, vardagsdrama, science fiction, fantasy, action, mysteriefilm, och allt möjligt. I Sverige är ju Studio Ghibli mest känt och det är nog en bra start. Hayao Miyazaki är en legend och Min granne Totoro är bra men inte nån av mina favoriter. Men den är mysig, mystisk och lite läskig.

Om jag ska välja mina favvisar bland Studio Ghibli så blir det:

Eldflugornas grav - En film du ALDRIG kommer att glömma, det kan jag lova dig. Det är inte Miyazaki som ligger bakom denna utan hans partner Isao Takahata.

Kikis Expressbud - Supermysig häxgirlpower som utspelas i Miyazakis version av Stockholm/Visby.

Nausicaä från Vindarnas dal - Härlig miljömedveten film med (återigen) en kvinnlig hjälte.

Prinsessan Mononoke - Hayao Miyazaki som bäst.

Filmer som inte är Studio Ghibli:

Akira - Flum i kubik. Om man gillar skum handling. Utspelas i Neo Tokyo, bara en sån sak.

Ghost in the Shell - Så snygg. The Matrix har lånat mycket härifrån.

Satoshi Kon är en underskattad regissör som tyvärr inte finns med oss mer. Mina favoriter av honom:

Perfect Blue - David Lynch animerat.

Tokyo Godfathers - Ett rörande och varmt drama med julkänsla.

Paprika - Drömmar och verklighet smälter samman. Om man gillar sånt. :)

Hoppas du fick några tips. :)

Pappan

Jojjenito: Tack för tipsen! Det kan vara så att jag sett Ghost in the Shell också, men är inte helt säker. Ska ta mig i kragen och se lite anime, förhoppningsvis inom kort.

Sofia

Välkommen till filmbloggsträsket, här är det lätt att fastna :) Själv är jag mer tittare än samlare men har förstått att vi kanske delar uppskattning för en viss hoppsparkande belgare...

Pappan

Sofia: Tack och ja, Van Damme kan jag prata om, hela natten lång!