Super Fly comin' at ya!

 
En av de bästa, viktigaste och mest beryktade blaxploitationfilmerna med kanske det bästa soundtracket av alla, Super Fly, kommer ÄNTLIGEN få ett släpp på Blu-ray den 26:e juni. Det är Warner Archive Collection som ligger bakom släppet och bjuder även på följande extramaterial:
 
- Theatrical Trailer (HD)
- One Last Deal: A Retrospective Documentary
- Commentary by Dr. Todd Boyd, USC Professor of Cinema and Television and author of "Am I Black Enough For You: Popular Culure From the 'Hood and Beyond"
- Curtis Mayfield on Super Fly
- "Behind the Hog" with Les Dunham
- Ron O'Neal on the Making of Super Fly
- Costume Designer ate Adams Goes "Behind The Threads"
 
Men varför, efter all denna tid, har dom äntligen fått tummen ur röven för att släppa filmen på Blu-ray? För att det kommer en remake i sommar, såklart! En remake som ser ut att bli riktigt jävla usel. Men, men, med allt gott kommer något ont. Det här är för övrigt den andra filmen jag kan bocka av från min lista över de filmer jag helst vill ska få ett Blu-ray släpp i år. Den tidigare filmen jag kunde bocka av är Boss Nigger, som släpps i augusti.
 
Det visar sig bli ett bra år för Blu-ray. Ett riktigt jävla bra år!
Am I Black Enough For You: Popular Culure From the 'Hood and Beyond - Boss Nigger - Curtis Mayfield - Les Denham - Nate Adams - Ron O'Neal - Super Fly - Todd Boyd - Warner Archive Collection
Jojjenito

Ah, Super Fly. Jag såg den för några dagar sen som en del i att få ihop min årsbästalista för 1972. Får se om den tar sig in på topp-10. ;)

Kollade lite på trailern till remaken. Hmm, ja, den ser ju lite annorlunda ut. De slitna NY-miljöerna lyser med sin frånvaro. Ser slick ut på ett helt annat sätt. Positivt dock att jag såg Omar (Michael K Williams) skymta förbi.

Svar: Ja, hur går det förresten med din blaxploitationfördjupning? Minns att du ville försöka se fler filmer i genren i år.
Pappa Älskar Film

Jojjenito

Jag svarade här men den kommentaren verkar ha försvunnit ut i cyberrymden.

Jo, jag har väl inte ambitionen att fördjupa mig i blaxploitation direkt. Däremot så passar jag på att se några filmer när jag ska få ihop mina årsbästalistor för 72, 71, 70. Inför 72 har jag sett Across 110th Street och Super Fly än så länge. Nu (as we speak) är det dags för Trouble Man. Kanske kollar jag även Hit Man (Pam Grier!).

Inför 74 såg jag Foxy Brown och Truck Turner (båda kom med på topp-10). På 73-listan var det Coffy som kom med.

Jojjenito

Jag svarade här men den kommentaren verkar ha försvunnit ut i cyberrymden.

Jo, jag har väl inte ambitionen att fördjupa mig i blaxploitation direkt. Däremot så passar jag på att se några filmer när jag ska få ihop mina årsbästalistor för 72, 71, 70. Inför 72 har jag sett Across 110th Street och Super Fly än så länge. Nu (as we speak) är det dags för Trouble Man. Kanske kollar jag även Hit Man (Pam Grier!).

Inför 74 såg jag Foxy Brown och Truck Turner (båda kom med på topp-10). På 73-listan var det Coffy som kom med.