Avenging Force (1986)

 
Genre: Action
Regi: Sam Firstenberg
Manus: James Booth
Producent: Menahem Golan, Yoram Globus
Land: USA
 
Hard Target men med Michael Dudikoff.
 
Efter den lovande starten med American Ninja var det dags att bygga på det nya namnet i branschen - Michael Dudikoff. Nästa film blev Avenging Force, en uppföljare of sorts till en av Chuck Norris mest hyllade filmer - Invasion U.S.A. Det är inga små skor att fylla, men med Steve James till hjälp, Sam Firstenberg bakom kameran samt kusinerna Menahem Golan och Yoram Globus entusiasm över Cannon Films senaste stjärna såg det mycket lovande ut.
 
 
I min beskrivning av filmen ovan kanske jag förenklar den lite och ni som inte sett Hard Target (finns ni!?) förstår väl inte alls, så jag gör ett nytt försök. Filmen utspelar sig i New Orleans och en organisation vid namn Pentangle är full av rika, mäktiga fullblodsamerikaner som vill behålla Amerika amerikanskt. Dom kidnappar fiender mot organisationen och släpper sedan lös dom i träskmarkerna för att underhålla sig själva med att jaga och döda offren. För att göra det lite extra roligt slår dom vad sinsemellan om vem som når, och dödar, offren först.
 
Hur hardcore dom verkligen är kan man dock fråga sig. Jag kanske bara är för logisk i min tankebana, men jag anser personligen att om man ska vara en rasistisk organisation ska man gå fullt ut och inte göra det halvdant som dom bevisligen gör enligt bilden nedan. Jävla rasförrädare!
 
 
Pentangle leds av Professor Elliot Glastenbury, spelad av John P. Ryan, en välanvänd skådespelare hos Cannon Films, speciellt som skurk i bland annat Runaway Train och Death Wish 4: The Crackdown. Han har en förmåga att vara sådär härligt överspelande och gör oss inte besvikna heller i denna rulle.
 
Jag tycker att dom kunde droppat tanken på en lös uppföljare till Invasion U.S.A. helt och hållet när Norris tackade nej till rollen, att Dudikoffs karaktär fortsatt fick heta Matt Hunter fyller ingen funktion alls eftersom det inte finns någon liknelse att tala om i karaktärerna. Dudikoff har dessutom en helt annan sorts utstrålning som skiljer sig en bra bit från den no nonsense personan Norris är känd för att uppvisa i sina filmer.
 
 
Det är en väldigt annorlunda ton i Avenging Force jämfört med Dudikoff och James senaste samarbete i American Ninja. Det blir alltid lite svårt att göra en film lättsam när rasism är en del av handlingen. Faktum är att den är ganska brutal på sina ställen, med några riktiga what the fuck-moment som jag verkligen inte såg komma. Till skillnad från ett sånt moment jag nämner i recensionen av Revenge of the Ninja är det inte på det lite mer extrema och underhållande sättet som man inte tar seriöst, utan lite mer;
 
- Holy shit, sköt dom just den där ungen som låg där helt hjälplös?
 
Även om jag inte håller den högst bland Firstenbergs filmer förstår jag ändå tanken bakom det han sa i min intervju med honom när han kallade det här för hans bästa film i actiongenren. Det är en mer renodlad actionfilm med mindre betoning på ostighet och over the top galenskap, bortsett från John P. Ryans tendens till det teatraliska. Fokus har istället lagts på något mer grundade actionsekvenser (inte en enda laserstråle avfyras, till exempel) och den tidigare nämnda mörkare tonen i och med ämnet den behandlar.
 
 
Trion Firstenberg, Dudikoff och James lyckas leverera ännu en stabil actionfilm. Slutet lämnar öppet för fler uppföljare, något Cannon Films av någon anledning aldrig fullföljde. Det var nog lika bra, den står bra på egna(-ish) ben.
 
Betyg:
 
American Ninja - Cannon Films - Chuck Norris - Death Wish 4: The Crackdown - Hard Target - Invasion U.S.A. - John P. Ryan - Matt Hunter - Menahem Golan - Michael Dudikoff - Revenge of the Ninja - Runaway Train - Sam Firstenberg - Steve James - Yoram Globus