Mina 10 favoritsläpp på Blu-ray 2018

 
2017 var ett riktigt bra år för Blu-ray, men jag undrar om inte 2018 var ett ännu bättre år. Fan vad bra film som släppts under året som gått och fan vad mycket film jag köpt. Därför är det dags för en lista över mina 10 favoritsläpp för i år, likt den jag gjorde förra året. Precis som då börjar jag längst ner och arbetar mig upp till årets absolut största favorit.
 
10. Ninja III: The Domination (Shout! Factory)
 
 
Visserligen redan släppt tidigare av Shout! Factory, men det var en sådan storsäljare att dom släppte den igen med en ny 4K scan och massor av nya intervjuer med intressanta anekdoter som gav en bra bild av hur det var att göra filmen. Snyggt slipcover med nytt artwork ingick i förstapressen också.
 
9. A Raisin in the Sun (The Criterion Collection)
 
 
Sidney Poitiers filmografi har haft ett utmärkt år på Blu-ray och A Raisin in the Sun förtjänar en plats tack vare Criterions sedvanliga behandling av filmerna dom släpper. 4K restaurerad, gamla och nya intervjuer, en dokumentär, en uppsats och mer ger den en självklar plats på listan.
 
8. Basket Case (Arrow Video)
 
 
Inte min favorit bland regissören Frank Henenlotters verk, men en underhållande exploitationfilm med en minnesvärd karaktär i Belial. Det är en lyxig utgåva från Arrow Video med många timmars extramaterial, där vi bland annat får intervjuer, outtakes, featurettes, bildgallerier och kommentarspår. Förstapressen kom med ett slipcover och en booklet och beställde man som jag via Diabolik i god tid fick man även en snygg enamel pin, precis som man fick till förra årets Arrow Video släpp av en annan Henenlotter film, Brain Damage., som hamnade på min lista över förra årets favoritsläpp på Blu-ray.
 
7. The Defiant Ones (Eureka Entertainment)
 
 
Inte mycket till extramaterial, men en bra intervju med filmhistorikern och författaren Kim Newman, som alltid är rolig att lyssna på. På listan hamnar den framförallt för att det är ett efterlängtat släpp av en mycket bra och viktig film med Sidney Poitier i en roll väldigt olik de han annars brukade spela, så välspelad att han fick en Oscarsnominering, vilket även Tony Curtis välförtjänt fick.
 
6. Munchies/Munchie (Scream Factory)
 
 
Den här hamnar på listan tack vare första filmen i denna double bill, Munchies. Årets i särklass mest oväntade släpp, som fanns med på min lista i början av året över de 10 filmer jag allra helst ville skulle få ett släpp på Blu-ray. En barndomsfavorit som var en av de första filmerna vi ägde när morsan köpte ett hyrfilmsexemplar på den lokala videobutiken. Inget extramaterial även om jag ser Munchie som en bonus.
 
5. Police Story 1 & 2 (Eureka Entertainment)
 
 
Jackie Chan har även han haft ett bra år på Blu-ray formatet, mycket tack vare Eureka Entertainment som förutom dessa två även släppt Project A 1 & 2 samt City Hunter i feta, vackra utgåvor. Police Story ses både av väldigt många fans men även Jackie själv som hans bästa film och här har de första två delarna fått ett fint släpp med bra bild och ljud (hyfsat sällsynt för Hong Kong releaser) med tre olika ljudspår (kantonesiska, mandarin och engelska), gott om extramaterial och booklets till båda filmerna.
 
***OBS! Samtliga av de återstående fyra favoritsläppen kunde hamnat på förstaplats, att behöva rangordna dessa gör att jag kan relatera till Sophie och hennes val...***
 
4. Super Fly (Warner Archive Collection)
 
 
Att blaxploitation ligger mig varmt om hjärtat har nog inte undgått någon och här har vi en av genrens mest kända, hyllade och bästa filmer. Det var en av få av de riktigt stora titlarna i genren som ännu inte var släppt på formatet. Extramaterial fick vi en hel del av också; kommentarspår, intervjuer och featurettes. Även denna var med på min lista över de 10 filmer jag helst ville skulle få ett släpp på Blu-ray.
 
3. Boss Nigger (Kit Parker Films)
 
 
 
Vilket år det varit med Fred "The Hammer" Williamson! Först fick jag drömmen besannad att träffa honom, vilket jag gjorde på Sci-fi mässan i Göteborg i februari, sen hade jag ett finger med i spelet att få Boss Nigger släppt på Blu-ray, dessutom med originalpostern som alternativt omslag, vilket är kul då alla tidigare släpp på DVD varit den censurerade titeln Boss. Jag träffade honom dessutom en gång till på mässan Weekend of Hell i november. Utgåvan innehåller också ett par bra intervjuer och en featurette om regissören Jack Arnold. Den här var också med på min lista över de 10 filmer jag helst ville skulle få ett släpp på Blu-ray.
 
2. Sweet Sweetback's Baadasssss Song (Vinegar Syndrome)
 
 
Varken bättre eller mer underhållande än de tidigare två på listan, men det här är filmen som startade allt, en hel genre och en revolution som förändrade Hollywood for all framtid. Den enda anledningen till att den inte fanns med på listan jag gjorde vid starten av året över de 10 filmer jag helst skulle vilja se på Blu-ray är för att Vinegar Syndrome redan gått ut med att dom skulle släppa den - för flera år sedan. I år kom den äntligen med en 4K restaurering, intervjuer, making of featurette, Q&A med Melvin Van Peebles, kommentarspår och en booklet, allt detta huserat i ett urläckert embossed slipcover.
 
1. The Critters Collection (Shout! Factory)
 
 
En av mina favorit franchiser sedan jag var en liten kotte, Critters, släpptes äntligen på Blu-ray i år i en komplett box som jag siade om i min lista över de 10 filmer jag helst ville ha ett släpp av på Blu-ray. Eftersom det är Shout! Factory blev det en hel del smaskigt extramaterial, något filmerna varit nästan helt utan när dom släppts på DVD. Tre av filmerna har ett kommentarspår, varje film har en making of, det finns också behind-the-scenes material, bortklippta scener, ett alternativt slut till första delen, bildgallerier och trailers. Ett fett paket i en fin box, allt jag kunnat drömma om.
 
Det var mina favoritsläpp från 2018. Intressant är att det endast fanns ett släpp från Arrow Video med på listan, medan inte mindre än hälften av släppen som hamnade på min lista förra året var från Arrow Video. I år är det Shout!/Scream Factory som varit representerade flest gånger, tre, tätt följt av Eureka Entertainment med två släpp. Än en gång är ett av mina favoritbolag, 88 Films, utan en representant på listan. Deras år har inte varit riktigt lika bra som förra året, men några titlar som var nära att hamna på listan var deras släpp av Eyeball, One-Armed Swordsman och The Dragon Missile. Nästa år, kanske.
88 Films - A Raisin in the Sun - Arrow Video - Basket Case - Belial - Blaxploitation - Boss Nigger - Brain Damage - City Hunter - Critters - Diabolik - Eureka Entertainment - Eyeball - Frank Henenlotter - Fred "The Hammer" Williamson - Fred Williamson - Jack Arnold - Jackie Chan - Kim Newman - Kit Parker - Melvin Van Peebles - Munchie - Ninja III: The Domination - Police Story - Project A - Scream Factory - Shout! Factory - Sidney Poitier - Super Fly - Sweet Sweetback's Baadasssss Song - The Criterion Collection - The Critters Collection - The Defiant Ones - The Dragon Missile - The Munchies - The One-Armed Swordsman - Tony Curtis - Vinegar Syndrome - Warner Archive Collection - Weekend of Hell