Är Steven Seagal tillbaka?

 
Steven Seagal har inte haft en karriär värd att skriva hem om sedan 2003, efter att Half Past Dead med all rätt floppade på biograferna i USA, trots att man hade en token rap actor (i det här fallet Ja Rule) som var så populärt i filmer på slutet av 90- och början av 2000-talet. Därefter var det DTV-filmer som gällde för den forne A-list actionhjälten. Jag fortsatte ändå att följa hans karriär och han gjorde några bra filmer lite då och då, som Belly of the Beast och Into the Sun, men någonstans efter 2007 års Flight of Fury gav jag upp. När han inte ens brydde sig tillräckligt mycket om att vara med i sina egna fajtscener eller i vissa fall spela in sin egen dialog, varför skulle jag bry mig? Bortsett från att spela skurken i 2010 års Machete har han förblivit förvisad till DTV-träsket med få goda ord sagda om filmernas kvalitet.
 
 
Men nu har han en ny film ute vid namn Attrition, som han dessutom skrivit. Det är visst ett passionsprojekt för honom, en film han velat göra i många år men som först nu blivit av. Han säger att det är den bästa film han gjort på 20 år, alltså även inkluderat Exit Wounds, som jag tycker rätt mycket om. Här är trailern, med en introduktion av Seagal själv. (OBS: Stor Don LaFontaine-varning i trailern!)
 
 
Diggar hatten! Nu är Seagal inte riktigt känd för att vara världens ärligaste prick, men han går heller inte ut och säger att hans nästa film är den bästa han gjort de senaste 20 åren hela tiden. Det var länge sen jag hörde honom vara så passionerad över ett projekt, vilket inger hopp. Dessutom är det Wing Chun istället för den vanliga Aikidon han utför i filmen, vilket väcker mitt intresse ännu mer. Ni kan höra honom prata mer om filmen och hans karriär i övrigt i följande podcast:
 
 
Mest hypad blev jag dock inte av trailern eller Seagals ord. Istället är det en recension jag läste på ett forum av en snubbe som brukar vara right on the money och tyckt ungefär som jag om Seagals karriär:
 
Not your typical DTV, a real work of art like his classic films. His performance is like the old days, he’s caring again. The drama and character stuff between the action is engaging. Seagal wrote the screenplay, it’s a passion project for him. Seagal was telling the truth when he said it's his best film in 20 years. The action was great but it's not one of those DTV movies you just watch for the action. This one actually has compelling drama and character stuff.
 
The action is very hard R and bloody. But the film has a lot of heart too, it's beautifully shot. There's some moments that are genuinely emotional. Any of you who've ever been a Seagal fan, if you like his 80's and 90's classics, treat yourself to this movie it's worth at least a rental. Personally I'm buying it on Blu-ray as soon as I can figure out how. I'd welcome a sequel.
 
Tydligen gör han dessutom alla sina fajtscener själv, som på den gamla goda tiden. Lovande! Tyvärr går den för tillfället bara att streama via 365Flix för dom som bor i USA, men SF Anytime har en sida för den för oss i Sverige, där den fått namnet Final Mission. Jag får det inte att fungera men man kanske måste ha ett konto för att se den där? 60 dagar efter att den hade premiär (14:e september) ska den i alla fall gå att köpa på Blu-ray och DVD i USA först och sedan resten av världen. Om den visar sig vara lika bra som den verkar håller jag tummarna för att han fortsätter i samma anda och har en streak med bra DTV-filmer, likt den Jean-Claude Van Damme hade mellan 2003-2008. Om han inte är för upptagen med att stärka banden mellan USA och Ryssland, förstås.
 
365Flix - Aikido - Attrition - Belly of the Beast - DTV - Exit Wounds - Flight of Fury - Half Past Dead - Into the Sun - Ja Rule - Jean-Claude Van Damme - Seagal - Steven Seagal - Wing Chun