Med smak av Paul Newman

 
Paul Newman hade ett säreget beteende när han åt ute på restaurang med vänner. Han bad alltid servitören ta med sig vissa tillbehör till bordet, som han själv sedan blandade ihop och gjorde till en salladsdressing och sedan bjöd resten av sällskapet på. Den uppskattades alltid, så mycket att han började ge flaskor av dressingen i julklapp till sina grannar och vänner. 1982 beslöt han och vännen A.E. Hotchner att starta företaget Newman's Own så att dom kunde börja sälja dressingen i butiker. Dom kom snabbt fram till två regler för företaget som gäller än idag:
 
1. Alla varor skulle ha Paul Newmans ansikte på etiketten
2. Alla intäkter, ner till vartenda jävla cent, skulle gå till välgörenhet
 
 
Dressingen blev en stor succé i butiker och företaget växte samtidigt som nya produkter började säljas. En mängd olika dressingar, popcorn, hundmat, pizza, BBQ-sås och mycket mer har lagts till i sortimentet. Det har nu gått 36 år sedan företaget skapades och hittills har man donerat över 500 miljoner dollar till en mängd olika välgörenheter.
 
Newman's Own nådde även svenska butiker föra några år sedan, då butiker som ICA började med små amerikanska sektioner i butiken med extrema överpriser. När jag väl bestämde mig för att köpa en flaska fanns det såklart inga, någonstans. Enligt företaget i Sverige som köper in dessa amerikanska produkter hade dom "tillfälligt" slutat köpa in deras varor. My ass, det har snart gått tre år och jag har inte sett röken av Newman's Own här i Sverige sedan dess. Häromveckan när jag med blotta förskräckelsen insåg att det var slut på Thousand Island-dressingen här hemma kom jag att tänka på Newman's Own och att jag fortfarande inte smakat någon av företagets många dressingar och tänkte "fuck it". Jag begav mig online och hittade en butik i England med stort urval och köpte inte mindre än fyra olika dressingar.
 
 
 
En av dessa lyckliga flaskor kommer, när dess innehåll tagit slut, få äran att stå i mitt filmrum som en liten prydnad. Inget skriker filmrum lika mycket som en tom flaska dressing med Paul Newmans nuna på, liksom. Ikväll ska jag pröva ranchdressingen till en fin köttbit och inte bara Paul Newmans bästa film, utan en av världens bästa filmer, punkt.
 
A. E. Hotchner - Newman's Own - Paul Newman