En legends nävar

 
När jag såg Dödligt Vapen 4 för första gången så blev jag genast förtjust i Jet Li, som den kampsportskonsumerande unge jag var. Jag förutspådde att han skulle bli den nästa stora martial arts-stjärnan i Hollywood, vilket han blev. Som 13-åring, dessutom utan internet, hade jag ingen större koll på vad han gjort tidigare innan han kom till Hollywood och insåg därför kanske inte riktigt att han redan var en stor stjärna - i Kina. Med den nya populariteten i västvärlden började dock hans verk från Hong Kong släppas på köp-VHS i Sverige och jag minns väldigt väl att Black Mask var den första jag köpte. Det var Ginza som hade den för 149 kr plus 79 kr i postförskottsavgift, vilket var en liten förmögenhet för mig på den tiden. Men det fick kosta vad fan det ville, för jag ville se mer av Jet Li och fick därmed min första dos av Hong Kong action som inte bar namnet Bruce Lee eller Jackie Chan på omslaget.
 
Jag gillade Black Mask men det var Fist of Legend som verkligen fick mig att tappa hakan när jag såg den för första gången. Det var nog det bästa från Hong Kong jag hitiills hade sett, bortsett från Bruce Lees Fist of Fury, som Fist of Legend roligt nog är en remake av. Ett par andra som imponerades var bröderna Wachowski (numera systrarna) som anställde fajtkoreografen Woo-Ping Yuen till deras kommande film The Matrix. Att Keanu knows Kung Fu är alltså delvis tack vare den filmen.
 
 
Tidigare har jag haft en engelsk DVD med enbart den engelska dubbningen som ljudspår, men nu har den fått lämna plats åt Cine Asias Ultimate Edition-utgåva på Blu-ray.
 
Black Mask - Bruce Lee - Bröderna Wachowski - Chow Yun-Fat - Cine Asia - Dödligt Vapen 4 - Fist of Fury - Fist of Legend - Ginza - Hong Kong - Jackie Chan - Jet Li - The Matrix - Wachowski - Woo-Ping Yuen
Micke

De bästa wire-fu filmerna jag har sett är Legenden Om Fong Sai Yuk och uppföljaren till den. Jet Li spelar huvudrollen som Fong Sai Yuk. Det var nån gång på 90-talet, jag gick på datorteket då, som TV1000 visade dessa två filmer. Jag spelade så klart in båda två. Filmerna innehåller helt sanslösa stunts och slagsmål, och Jet Li var här i sin absoluta toppform! Grymt underhållande filmer!

Svar: Håller med, Jet Li har en väldigt imponerande karriär i Hong Kong, betydligt bättre filmografi där än det han åstadkom i USA, även om jag gillar dom filmerna med.
Pappa Älskar Film