Tut-tut

 
För ett tag sedan bestämde jag mig för att jag skulle utsmycka filmrummet med lite modeller av filmhistoriens mest ikoniska bilar. Dom ska vara uppställda i en (eller fler kanske, vartefter) av mina många Billy bokhyllor, men eftersom jag inte vill ge upp ett helt hyllplan med film för att bilarna ska få plats fick jag välja modeller av den lite mindre sorten som kan dela hyllplanet med filmerna. Efter noggranna mätningar kom jag fram till att det stod mellan skala 1:24 (tre stycken får plats) eller 1:43 (fem-sex stycken). Så jag hade att välja mellan:
 
1:24: Färre bilar på display, men större och mer detaljerade
1:43: Lite mindre detaljerade, men fler bilar får plats och skymmer i princip inget av filmerna dom står framför
 
Eftersom jag inte vet om jag kommer vilja ha mer än ett hyllplan med bilar på valde jag det andra alternativet, så att jag i såna fall har upp till sex stycken ikoniska filmbilar att välja mellan och ha på display. Den första är nu införskaffad och är förmodligen den fulaste av alla som kommer få stå på hyllan, men det är meningen att den ska vara just ful och är den största anledningen till att den blivit så ikonisk sedan man först fick se den för snart 35 år sedan...
 
 
Alltså en Wagon Queeen Family Truckster från Ett Päron Till Farsa, komplett med "Honky lips" sprayat på ena sidan och navkapslarna stulna!
 
 
Vilka andra bilar tycker ni förtjänar en plats i hyllan?
Ett Päron Till Farsa - Family Truckster - Honky Lips - Wagon Queen - Wagon Queen Family Truckster
Johannes

Klassiska 80-talsbilar så klart
Ecto-1
B.A's van
General Lee
KITT
Optimus Prime (I bilformat såklart)
Benny the cab (Roger Rabbit)
DeLorean'en från Tillbaka till framtiden
För att nämna några...

Svar: Många bra exempel på ikoniska bilar och flera är med på min inköpslista, dock har du fått med flera från TV-serier som inte kommer införskaffas eftersom jag endast är ute efter bilar från filmer.
Pappa Älskar Film

Johannes

Oops. Missade att det bara gällde filmer
Nåja. De gjorde en Dukes of Hazzard-film i och för sig, och General Lee är väl fortfarande en Dodge Charger 1969 i den filmen?
A-team gjorde de också en film av, men det är nog inte längre en chevrolet van 1980 där.
Så då återstår nog bara KITT att inte kunna införskaffa. ;-)
Kan jag ersätta den med en Sherman tank från Kelly's Heroes? (Ok, det är ingen bil, men det är en jäkla bra film!)

Svar: Haha ja det var ju ett par bra luckor, men dom ska vara kända från just film, om vi säger så :) Alltså inga reboots etc på en känd serie.
Pappa Älskar Film

Jerry

Mustangen från Bullit, Pussy Wagon från Kill Bill, Christine från Christine. Sen borde det finnas en uppsjö med ikoniska bilar från American Graffiti.

Jerry

Mustangen från Bullit, Pussy Wagon från Kill Bill, Christine från Christine. Sen borde det finnas en uppsjö med ikoniska bilar från American Graffiti.

Jerry

Mustangen från Bullit, Pussy Wagon från Kill Bill, Christine från Christine. Sen borde det finnas en uppsjö med ikoniska bilar från American Graffiti.