Bekräftat: Universal Monsters Dark Universe

 
Universal bekräftade förra veckan att man kommer skapa ett nytt filmuniversum i samma stil som dom Marvel och DC har, men med kända karaktärer från Universals klassiska monsterfilmer, som kommer gästspela i varandras filmer. Det kommer kallas för Dark Universe.
 
Tom Cruise har ju huvudrollen i The Mummy, vars premiär är den 9:e juni, där Russel Crowe också har en roll som en viss Henry Jekyll, medlem i monsterbekämpande organisationen Prodigium.
Javier Bardem ska spela Frankensteins monster (klockren casting).
Johnny Depp ska spela The Invisible Man (klockren casting där med).
 
Det fattas fortfarande några, såklart. Dracula: Untold gick det ju inget vidare för så dom väntar nog med att introducera Universals kanske mest kända monster. Nästa film i serien efter The Mummy blir Bride of Frankenstein på Alla hjärtans dag 2019, förmodligen (och förhoppningsvis) får Bride ta lite större plats i den än de få minuter hon fick i originalet, allt annat hade väl klassats som sexism idag.
 
Jag är försiktigt optimistisk. Det kommer inte vara rena remakes, vilket är bra då känslan i originalen aldrig kommer uppnås igen. Jag är mest glad över att dessa monster får nytt liv och förtroende, sen lär ju fler söka upp originalen som då får en skara nya fans.
 
För mer nyheter om just detta nya filmuniversum kan man besöka den officiella hemsidan.
 
Bride of Frankenstein - DC - Dracula: Untold - Henry Jekyll - Javier Bardem - Johnny Depp - Marvel - Prodigium - Russell Crowe - The Invisible Man - The Mummy - Tom Cruise - Universal Monsters
Sofia

Men WTF?! Alltså, själva idén i sig är kanske inte sämre än Marvel eller DC (jo, det är den förresten för man har inte alls samma grund att bygga på med sammanhängande världar och figurer) men kan vi sluta upp med alla dessa universabyggen som bara handlar om att prångla ut halvdana actionrullar för att publiken känner sig trygg med ett koncept... Ett universa för mycket tycker nog jag, vad väntar härnäst? Femton Twin Peaks-filmer, en om varje rollfigur?

Svar: Fast crossovers har ju gjort tidigare med dessa karaktärer :) Men visst håller jag med om att det blir uttjatigt att alla ska göra som Marvel. Kan dock tycka att Marvel och DC kan lägga ner sina universe då superhjältefilmer blev tröttsamt 2007.
Pappa Älskar Film

Sofia

Där håller jag helt med. Eller åtminstone sluta upp med att pressa ut typ tre filmer om året, så mycket går det inte att variera superhjältetemat. I det avseendet kan jag hålla med om att det finns bättre potential till variation hos Universals skräckikoner

Robin McFilmFett

Detta förklarar till varför The Mummy ser ut som den gör. Jag trodde det var en remake på 90-talets The Mummy?! Hur fan kan dom missa att marknadsföra det? Nåväl, den ser rätt risig ut.

Svar: Jaså, trodde du det? Jag ska se den nästa vecka eller veckan efter det, får se vad jag tycker. Tom Cruise gör sällan en dålig film nuförtiden.
Pappa Älskar Film