R.I.P. Martin Landau

 
Det var mig ett par dystra dagar här på bloggen, först gick George A. Romero bort och nu har även Martin Landau kastat in handduken vid 89 års ålder.
 
Landau var en skådis man såg lite överallt, så långt bak som på 50-talet ända fram till 2010-talet, både på film och TV. Rollen i Alfred Hitchcocks North By Northwest gjorde att Hollywood fick upp ögonen för honom på allvar och han var med i en mängd populära TV-serier som Wanted: Dead or Alive, Bonanza, The Rifleman och The Twilight Zone, innan han fick en av huvudrollerna i Mission: Impossible. När sci-fi blev stort på TV under 70-talet tack vare att repriserna av Star Trek blev omåttligt populära (kul kuriosa är att Landau tackade nej till att spela Mr. Spock) fick han och frugan Barbara Bain en alldeles egen serie, den kultförklarade Space: 1999, i Sverige mer känd som Månbas Alfa.
 
 
Hans filmkarriär är heller inget att se ner på, han var med i bland annat mastodontfilmen Cleopatra, They Call Me Mister Tibbs!, blaxploitationrullen Black Gunn, Without Warning, Tucker: The Man and His Dream och det mycket vackra dramat Lovely, Still. Jag kan inte komma på något bättre sätt att beskriva vilken exceptionell skådespelare han var än genom att berätta en liten anekdot.
 
När jag såg Ed Wood för allra första gången och såg Landaus namn dyka upp under förtexten blev jag smått upprymd. "Han som alltid är så bra", tänkte jag för mig själv. Jag älskade varenda minut av filmen, men några dagar senare kom jag att tänka på hans namn som jag sett under förtexten och blev lite av ett frågetecken. "Men... Martin Landau skulle ju vara med i Ed Wood, vem spelade han?" Sen insåg jag att det var han som spelade Bela Lugosi, men var tvungen att dubbelkolla på IMDb först. Tro fan att han förtjänade Oscarn han vann för den rollen!
 
 
Vila i frid, din extremt talangfulla man.
Alfred Hitchcock - Bela Lugosi - Black Gunn - Bonanza - Cleopatra - Ed Wood - George A. Romero - Lovely, Still - Martin Landau - Mission: Impossible - Mr. Spock - Månbas Alfa - North by Northwest - Space: 1999 - The Rifleman - The Twilight Zone - They Call Me Mister Tibbs! - Tucker: The Man and His Dream - Wanted: Dead or Alive - Without Warning
Sofia

Jag har alltid tyckt mycket om Landau, tack vare Mission: Impossible. Men visst är hans Bela en tour de force. Nästan oavsett vad Tim Burton presterat annars måste han ha en eloge för den castingen.