If the glove doesn't fit...

 
Jag minns än idag reklamen på TV3 för O.J. Simpsons rättegång. Så stor var spektaklet att även vi i Sverige kunde se den. Jag minns också hur mycket jag hoppades att han skulle förklaras oskyldig, trots att jag inte kunde följa rättegången (sändes efter läggdags) och därför inte hade någon aning om bevisen mot honom. För mig var han ju Nordberg, liksom, han kunde ju inte ha utfört så hemska brott som dom han anklagats för.
 
 
Idag vet väl alla hur det gick i det som fått namnet trial of the century och referenserna till den samt O.J. Simpson har varit ofantligt många under åren. Förra året kom sportkanalen ESPNs dokumentär om O.J. och händelserna, O.J.: Made in America, bestående av fem delar på cirka en och en halv timme vardera. Den har hyllats till skyarna och vunnit galet många priser, inklusive en Oscar för bästa dokumentär i år.
 
 
När vi övernattade på BB för snart två veckor sedan sändes första avsnittet på SVT1 under kvällen, men några andra nyblivna föräldrar ville hellre se den fyrtiosjunde eller vilken del det kan ha varit av Wallander på 4:an istället, så jag fick vänta lite med att se den första delen. Under ett nattskift förra veckan satte jag mig äntligen ner och såg på första delen och fastnade direkt. Väntan på nästa avsnitt kändes lång, mycket lång. Jag satt och räknade ner minuterna timman innan det andra avsnittet började och när avsnittet var avklarat förstod jag att jag inte kunde vänta tre veckor till för att se klart på allt. Det fick bli en tur till Amazon, där en fin samlarutgåva såldes för det pinsamt låga priset 21 dollar. Jag knyckte den och valde expressfrakt med UPS, två dagar senare och nu är den minsann här!
 
 
Jag skulle vilja streckkolla resterande tre avsnitt, men kommer suga på karamellen lite och se ett avsnitt om dagen istället och sedan gå igenom allt extramaterial. Jag känner på mig en framtida recension här på bloggen...
 
Mycket passande är det för övrigt idag, av alla dagar, som O.J. Simpsons öde bestäms av frigivningsnämnden för ett annat brott han för tillfället sitter i fängelse för och har gjort dom senaste 9 åren. Det har redan börjat kallats parole hearing of the century och i äkta amerikansk anda kommer det sändas live på flera kanaler. Han förväntas gå fri då han varit en problemfri fånge och redan suttit längre än man brukar för dom brott han begått. Blir det ett nytt kapitel som skrivs om O.J. Simpson ikväll? Jag inväntar domen med spänning! O.J., däremot, verkar inte speciellt orolig.
 
Amazon - ESPN - Nordberg - O.J. - O.J. Simpson - O.J.: Made in America - Oscar - Parole hearing of the century - SVT1 - TV3 - Trial of the century - UPS - Wallander
filmitch

Håller med: mycket bra doku - jag suger emellertid på karamellen

Svar: Du har större tålamod än mig!
Pappa Älskar Film