Och dom nominerade är...

 
Nu vet vi äntligen vilka som blivit nominerade till årets Oscarsgala. Några saker värda att lyfta fram:
 
- La La Land fick hela 14 nomineringar (däribland svensken Linus Sandgren för Bästa Cinematografi), det högsta antalet nomineringar en film någonsin fått. Det finns bara två andra filmer som tidigare fått lika många nomineringar; Titanic (1997) och All About Eve (1950). För att slå nytt rekord i flest vunna Oscars måste filmen vinna 12 stycken, då Ben-Hur (1959), Titanic och Sagan om Konungens Återkomst (2013) står på 11 stycken.
- Alla gillar väl en comeback och något annat kan man ju inte kalla det när det står klart att Mel motherfucking Gibson är tillbaka på allvar och är nominerad för Bästa Regissör med Hacksaw Ridge, som totalt sett fick sex nomineringar. Vem hade trott det för ett år sedan? Är han äntligen förlåten för sina synder i Hollywood? Kan han få huvudrollen i en storfilm nu, måhända?
- Afroamerikaner har fått nomineringar i flertalet tunga kategorier, så i år är det betydligt färre i industrin som får känna sig duktiga genom att skrika "RASISM!" tills det att hudfärgen blir blå.
- Svenska filmen En Man Som Heter Ove har fått två nomineringar, bland annat för Bästa Utländska Film och Bästa Makeup och Hår. Det är första gången sedan 2004 som en svensk film blivit nominerad för Bästa Utländska Film, då var det Så Som i Himmelen som slogs om den gyllene statyetten.
- Meryl Streep är nominerad en 20:e (!) gång för hennes roll i Florence Foster Jenkins.
 
Natten till den 27:e februari drar galan igång för oss i Sverige, det blir 19:e året i rad som jag ser på Oscarsgalan, som alltid är en av årets höjdpunkter. Räkna med många politiskt laddade tal i år!
All About Eve - En Man Som Heter Ove - Florence Foster Jenkins - Hacksaw Ridge - La La Land - Linus Sandgren - Mel Gibson - Oscarsgalan - Sagan om Konungens Återkomst - Så Som i Himmelen - Titanic
Robin McFilmFett

Själv har jag alltid tyckt att Oscars och de flesta galor är skiten. När jag ser en film brukar jag inte bry mig om hur många priser den vunnit. Endast om den faktiskt är BRA eller KASS.

Svar: Jag tror att dom flesta endast bryr sig om en film är bra eller inte, men Oscarsstatyetter och andra priser kan vara en bra indikator på att det är något specifikt filmerna lyckats bra med.
Pappa Älskar Film

Simon

12 stycken Oscars blir nog klurigt för La La Land att plocka hem men dom är värd allt. Så jävla bra rulle.

Du borde lägga till att vi även har en till svensk som plockat hem en nominering. La La Lands filmfotograf Linus Sandgren för bästa Cinematography där han borde vinna.

Amy Adams fick ingen nominering vilket minst sagt var oväntat. Att Mery Streep får en nominering för en komedi istället för Adams är väl lite sisådär ändå.


Svar: Tack för infon om svenska cinematografin, det hade jag glömt!
Jag ser det bara som positivt när någon får en nominering för en roll med betoning på humor. Komedifilmen är jävligt förbisedd i dessa sammanhang.
Pappa Älskar Film

Micke

Jag har sett den varje år sen 1987.

Svar: Då har du sett en hel del bra jag inte gjort, t. ex Billy Crystals samtliga insatser som värd. Smått avis!
Pappa Älskar Film