Tre dagar och två nätter med Andrew Leavold

 
Precis som jag misstänkte blev det många goda minnen jag kommer kunna se tillbaka på efter att ha haft filmskaparen och B-filmsexperten Andrew Leavold på besök i ett pit stop under sin Europaturné. I turnén, där Sverige alltså inte ingår, lanserar han boken The Search for Weng Weng och visar ett 90 minuter långt montage med aldrig tidigare sedda (i Europa) scener ur tre filmer med Weng Weng som han gett namnet The Lost Films of Weng Weng (vilket jag kan ha fått ta del av under hans inofficiella besök i Sverige...)
 
Det var dagar fyllda av skratt, lekande med barnen, filmtittande, sprit, svengelska, grillning, mera sprit och ännu mera skratt. Sightseeing är visst inte Andrews grej, något han klargjorde tidigt ("Fuck buildings!") Tack gode Gud, för jag var lite osäker på vad jag skulle visa honom i lilla Norrköping och hur intressant det egentligen hade varit för någon som veckan innan besökt en massa filmplatser i Spanien där man spelat in massvis med klassiska spaghettiwesterns. Det kunde ju liksom bara gå neråt efter det.
 
 
Andrew visade sig var extremt lätt att prata med, jag blir lätt blyg i nytt sällskap men från första stunden då jag hämtade honom på Resecentrum bärandes min The Search for Weng Weng t-shirt gick munnen på oss båda i ett. Jag lärde mig snabbt att det är ett väldigt händelserikt liv han levt, med otroliga berättelser som uppbackning på det. Han verkar ha varit med om det mesta och lite till och har en intressant bekantskapskrets. Möten med spöken, ett par Yowie-jagande vänner, filipinska ladyboys med rätt sorts humor och självdistans, den där gången kultfilmsregissören Ted V. Mikels lärde honom hur man får gratis drinkar i Las Vegas, hur Steve Irwin egentligen var utan kameror runtom honom, dom där tre dagarna han spenderade med Fred "The Hammer" Williamson under en mässa och i samma veva fick pussa Dee Wallace på kinden (vilken av dom två sista sakerna jag helst velat göra får ni gissa er fram till) och mycket annat fick man höra om. Lite avis blev man, men nu har jag åtminstone några historier att dra från när Andrew Leavold var på besök i lager.
 
Om det nu fanns något tvivel om att Andrew är good people försvann det när han, av närmare 2000 filmer att välja mellan i filmrummet (som han uttryckligen diggade), valde en av mina absoluta favoriter med en av mina favoritskådespelare. Med lite öl och chips till blev det ett perfekt slut på den första dagen!
 
 
Markus från Filmfett var självklart med oss och blev inofficiellt fotografen som skulle dokumentera dom oförglömliga dagarna, så nu följer lite bilder.
 
På Max för att pröva på svenska burgare
 
På väg till Willys med Andrew och Björn för att köpa varor till grillningen dagen därpå
 
Som vegetarian var grönsaksavdelningen viktig för Andrew
 
Inköpen klara
 
Andrew får antingen syn på Godzilla eller kollar upp mot Björn
 
Det blev alkoholfri öl för Markus som skulle jobba dagen efter, så han har inte alkohol att skylla bilden nedan på
 
Tro't eller ej, men det här var en audition for en framtida film Andrew hoppas göra. Markus fick rollen!
 
Alla fyra på Brooklyn Bar
 
Markus lekte paparazzi och tog foton på oss utanför Systembolaget
 
Lite alkohol i parken innan grillningen, med nytillskottet Emil i gänget
 
Grillning påbörjad utanför Emils bostad
 
Förmodligen lyssnar vi på en av Andrews berättelser - eller Markus svammel
 
Framför kaktusplanteringen i Carl Johans Park
 
Knäckebröd var något främmande för Andrew, så det var han bara tvungen att köpa med sig
 
När han ändå var på besök bad jag honom signera min svenska utgåva av hans film, som (kanske bekant) fick namnet Dom Kallar Mig Minibond.
 
 
 
Innan han åkte på den tredje dagen hann vi med att se en film till, det blev Raw Force, möjligen den sjukaste filipino exploitationrullen som någonsin gjorts. Ett mycket passande avslut på dessa dagar.
 
När hans tåg till Stockholm anlände med bara en timma kvar innan jag skulle påbörja mitt kvällspass på jobbet kramade vi om varandra och lovade att vi skulle ses igen. Kanske blir det redan nästa år när hans tredje dokumentär är klar och redo att visas runtom i världen? Förhoppningsvis kan en visning då arrangeras även i Norrköping. Vi får helt enkelt se, men jag ser redan fram emot nästa gång vi möts igen.
 
Andrew Leavold - Dee Wallace - Dom Kallar MIg Minibond - Filmfett - Fred "The Hammer" Williamson - Godzilla - Las Vegas - Norrköping - Systembolaget - Ted V. Mikels - The Lost Films of Weng Weng - The Search for Weng Weng - Weng Weng - Willys - Yowie