Pappa Comes to Malmö

 
Nu är jag hemma igen efter att ha haft en 30 timmar lång och helt underbar vistelse i Malmö. Det känns som att man varit borta längre än så, förmodligen för att vi hann klämma in så mycket på så lite tid. Målet med resan var som jag tidigare skrivit att se John Carpenter live på Slagthuset och en recension på konserten kommer nu på söndag. Dagens inlägg handlar om grädden på moset, alltså alla roliga köp som gjordes på de många butiker vi besökte under tiden där.
 
Tåget gick redan strax över sex på morgonen och jag var alldeles för uppspelt för att få någon sömn, så jag tog tillfället i akt och fick lite jobb gjort på min nästa lista som ska publiceras på bloggen inom kort.
 
 
Jag och Markus från bloggen Filmfett anlände strax innan 10 och inväntade Robin, som tagit tåget från annat håll. När även han anlänt började vi med att äta något i väntan på att Kvarnvideo skulle öppna sina dörrar.
 
 
Jag har handlat från Kvarnvideos onlinebutik i många år nu, dom har alltid haft ett stort urval av filmer, både svensksålda men även import, ofta har dom också titlar som utgått i övriga onlinebutiker. Att för första gången sätta min fot inuti butiken jag handlat så mycket från var väldigt kul, det var lite av mitt Mekka. Tyvärr var jag visst lite ignorant inför besöket, dock. Några dagar innan resan började jag nämligen gå igenom sortimentet online, men valde att låta det mesta komma som en trevlig överraskning när man väl var där. När jag var på plats fick jag dock veta av ägaren att det bara är några få procent (som ändå är en hel del) uppställt i den fysiska butiken, medan det allra mesta måste man kolla upp online. Jag borde alltså gått igenom sortimentet ordentligt online och tagit med en lista på det jag ville ha. Det misstaget gör jag inte igen!

Trots missen kom jag därifrån med sju filmer:
 
 
 
Den enda filmen bland dessa som egentligen inte borde fått vara med är Ang Lees brott mot filmvärlden - Hulk. Jag har börjat samla på Comic Book-utgåvorna som Universal släppte till ett visst antal filmer, så den fick följa med för 29 kronor, trots filmens uselhet.
 
Efter det lyckade besöket begav vi oss in mer centralt i jakt på mer film och fynd. Det dröjde inte länge förrän vi hittade en butik som sålde massvis med film till billiga priser.
 
 
Utbudet där var väl inte riktigt det bästa eller mest intressanta, men jag lyckades ändå komma därifrån med två filmer som jag var nöjd med:
 
 
- Giallo är en Argento-film jag både saknade i samlingen och dessutom inte sett tidigare
- Zen fångade min nyfikenhet eftersom den är gjord av skaparen till thailändska filmen Ong Bak, som både jag och frugan är väldigt förtjusta i.
 
Ett par stenkast därifrån låg nördarnas paradis och en butik jag alltid besöker om jag har svängarna förbi i städer där butiken finns - Science Fiction Bokhandeln. Det var som vanligt roligt att kolla igenom vad dom hade att erbjuda och det slutade med att jag kom därifrån med två saker. Det första är en film jag inte hört något annat än bra saker om i flera år, nu ska den banne mig ses!
 
 
Man fick med ett snyggt 3D slipcase, vilket är anledningen till att bilden inte blev den bästa. Det andra köpet är något jag önskar fanns när jag var liten, men som kommer göra nytta för mig även nu som vuxen.
 
 
Nu är jag tydligen bara en bok från att bli en fullblodig ninja! OK, förmodligen inte, men den utlovas vara riktigt, riktigt rolig med referenser till ninjafilmer. Det finns bland annat ett kapitel om varför mer eller mindre varje ninjafilm som gjorts suger (något jag givetvis inte håller med om, men kan vara intressant att läsa om ändå). Markus satt och bläddrade i den så mycket på kvällen att vi fick gå tillbaka till affären dagen därpå så han kunde köpa sig ett ex, han med.
 
Det var all shopping vi hann med på första dagen, bortsett från det jag kom hem med från själva konserten. Vi checkade in på vårat hotell för att ta det lite lugnt och samtliga blev positivt överraskade över hur "lyxigt" hotellrummet var.
 
 
Oftast när jag åker på olika events brukar det bli ett rum med en säng och inte mycket annat. Det enda jag använder rummet till är ju att dumpa alla saker jag köpt under dagen/dagarna samt sova, mycket mer kräver jag inte. I det här rummet hade vi dock lyxartiklar som ett kylskåp, spis, brödrost, glas, tallrikar, egna handdukar och ett bord med plats för fyra. Nu vet jag hur kungligheter, eller kanske bara vanligt folk, känner när dom bor på hotell.
 
När vi tagit oss till Slagthuset började vi kolla in all merchandise som fanns till salu där. Som senast fanns det ett urval av t-shirts att välja bland (med ett par nya tillskott), They Live pins och klistermärken, affischer, vinyl- och CD-skivor. Nytt för denna konsert var att vinylskivorna och de posters som såldes var signerade av Carpenter. Det fanns Lost Themes II och Halloween att välja mellan som kostade 500 respektive 300 kronor. Varför den ena skivan var så mycket dyrare än den andra förstår jag inte riktigt. Jag var sugen på att köpa en av dom, men föredrar att få mina autografer genom att träffa personen i fråga, så jag avstod.
 
 
Tyvärr hade inga av de nytillkomna t-shirtsen denna spelnings stad och datum tryckt på baksidan, som den jag köpte på förra konserten hade. Normalt hade det blivit ett köp av They Live, We Sleep-varianten som jag tre månader tidigare suktade efter, men det absolut snyggaste till salu denna gång var en hoodie tröja som dessutom kostade lika mycket som en t-shirt, så det blev ett köp av den.
 
 
Trycket på framsidan är väl inte något speciellt, det är baksidan som är tröjans stora behållning:
 
 
Så jävla läckert, om jag får säga det själv. Av alla köp jag gjorde i Malmö är det den jag är mest nöjd över.
 
Kort efter resans bästa köp drog konserten igång, men den skriver jag som sagt om på söndag. Vi spenderade sedan resten av kvällen på hotellrummet med lite god dricka och snacks och pratade Carpenter samt film i övrigt ända in i natten.
 
Nästa dag hade vi några timmar på oss att kolla in lite fler affärer innan vi var tvungna att hoppa på tåget hem. Efter en snabblunch valde vi att besöka Lilla Torgs Seriemagasin. Vi blev inte kvar särskilt länge då det inte var så mycket film att bläddra igenom, men jag kom ändå därifrån med ett helt underbart köp!
 
 
Jag har haft El Dorado i önskelistan på amerikanska Amazon länge nu eftersom Europas utgåva är helt fri från extramaterial, så att hitta den i en butik i Sverige var en trevlig överraskning. Vi traskade sedan vidare till Skivesset, en butik som visade sig ha ett väldigt stort sortiment film. Det var så mycket att jag inte orkade gå igenom allt, men bland det sista jag gjorde var att kasta en blick på en av hyllorna och såg då vad som skulle komma att bli det bästa filmköpet jag gjorde i Malmö:
 
 
The Shogun Collection, innehållandes hela FYRA filmer med kultskådisen Sonny Chiba i huvudrollen! Det blir inte direkt svårt för mig att välja vilka filmer jag ska se nu i helgen. När jag skulle betala för boxen snackade jag lite Carpenter med de två som var i kassan, varav ena också var på konserten. Jag såg och anmärkte att dom hade en poster med Carpenter på upphängd i butiken med info om eventet. Den ena mannen sa att jag kunde få den, eftersom konserten redan varit. Den andra mannen gick då in i ett rum och kom istället ut med en helt ny, ej tidigare upphängd poster som han rullade ihop och satte ett par gummisnoddar runt åt mig. Lyckan visste inga gränser och jag var inte långt ifrån att skutta ut ur butiken.

Nu hade alla tre av oss så himla mycket att bära på, både i väskor och i påsarna som fyllde våra nävar att vi bestämde oss för att skippa den sista butiken vi tänkte besöka. Vi var så nöjda att det inte gjorde oss ett dugg. Robin hoppade på sitt tåg dryga timmen senare, jag och Markus tio minuter efter det. Vi lämnade Malmö trötta men lyckliga, med minnen vi kommer uppskatta livet ut.
Ang Lee - El Dorado - Giallo - Halloween - Hulk - John Carpenter - Kvarnvideo - Lost Themes II - Ninja - Ong Bak - Sonny Chiba - They Live
Micke

Härlig resa! Alltid kul när man gör fynd. Att stå och bläddra bland filmer i en butik, är det bland det bästa som finns.

Svar: Håller med till 100%, det är en magisk upplevelse när man hittar något mitt bland allt bläddrande.
Pappa Älskar Film

Micke

Som när jag hittade Pray For Death på VHS på Pajala marknad.

Svar: Gammalt hyrex?
Pappa Älskar Film

Micke

Nej, det var en köp-VHS.

Sofia

Om du inte redan jobbar som det känns det som att du skulle bli en bra effektivitetskonsult :)

Svar: Haha, vad i all sin dar får dig att säga det? :)
Pappa Älskar Film