Play It Again, John!

 
När jag tidigare i år fick höra att John Carpenter skulle göra en spelning i Köpenhamn blev jag helt lyrisk. Efter Alfred Hitchcock är han utan tvekan min favoritregissör. Musiken han gjorde till de flesta av sina filmer tillsammans med Alan Howarth är dessutom helt underbar, så han är även en av mina favoritkompositörer. Jag behövde inte ens tänka på saken, come hell or high water - jag skulle dit! Inom kort bokades bästa tillgängliga biljetter, flyg, flygbuss och hostel. Jag och en vän åkte på en måndag och kom hem dagen därpå, så det var verkligen en blixtvisit.
 
Ungefär en månad efter att ha bockat av ännu en av mina högsta drömmar som film- och filmmusikälskare fick jag veta att Carpenter bokat in en ny spelning på sin turné, denna gång i vårt avlånga land i staden Malmö den 31:a augusti. Vissa hade kanske muttrat lite bittert om den onödiga kostnaden man lagt på att åka utomlands när man kunde sett honom billigare här i Sverige. Jag blev bara helt lyrisk igen, det betyder ju att jag får se honom en gång till! Dessutom kan jag köpa på mig lite mera merchandise än det jag fick med mig hem efter förra konserten. Då nöjde jag mig med en t-shirt:
 
 
 
Jag var lite sen att boka mina biljetter eftersom jag väntade på klartecken från ett par vänner som var osäkra på om dom skulle med eller inte. Dagen innan jag bokade var bästa lediga platserna på rad nio, längst åt höger. När biljetterna äntligen skulle bokas efterföljande dag log dock filmgudarna mot mig. Någon hade avbokat sin biljett, som nu var up for grabs. Detta innebar att istället för att hamna på rad nio sitter jag nu på rad tre, nästan i mitten!
 
 
Denna gång åker jag ner med Filmfetts egna Markus och möter upp med andra halvan av den bloggen, Robin, i Malmö. Där ska vi tillsammans se John Carpenter på Slagthuset, dricka öl och snacka Carpenter hela natten lång på hotellrummet. När vi återvänt från konserten kommer jag skriva en recension samt bjuda på lite bilder från spelningen och på det jag köpte med mig hem.
 
Är det måhända några andra kollegor i filmbloggandet eller läsare som också ska se John Carpenter kommande onsdag?
Alan Howarth - John Carpenter